ABC-klubben
Jan-Inge Flücht
2004-09-28 10:11:33 UTC
Hej alla !!

Nu har Per skrivit att jag och Lasse S: Spyr galla, gömmer oss bakom
alias, smutskastar
styrelse och funktionärer, kommer med allehanda anklagelser och
lanserar
konspirationsteorier. (Att det är åtskilliga fler som uttalat sig
blundar han för)

Vi är ju ett antal personer som har ordförandens lögner om
upphandlingen kvar i digital
form. Vi har oxo kvar möjlighet att styrka att inlägg raderats. Vi kan
oxo belägga hur
medlemmar blivit avstängda trots att de inte ens skrivit någon fråga
till styrelsen eller
varit besvärliga på något annat sätt. Vi kan oxo belägga att vissa
gjort extremt
upprörande personangrepp utan att ha blivit avstängda, medan folk som
reagerat på
dessa stängts av.

Hur bör vi göra nu? Ska vi rakt av publicera dessa bevis här i
swnet.org.abc-klubben?
Ska vi lägga ut det på en lämplig hemsida? Några är ju fortfarande
medlemmar i klubben
så vi kan ju utnyttja deras utrymme.. ( :oÞ ) Eller ska vi, som vi
talat om tidigare;
skriva en "vitbok" där vi visar upp hur saker och ting har utvecklats?

Ska vi sätta upp en Blog där intresserade kan läsa/skriva och oxo se de
mail vi talar om?

Berätta vad DU tycker !!
: Jan-Inge Flüchts blog finns på http://jinge.se
H. Peter Anvin
2004-09-28 18:08:27 UTC
Followup to: <***@hemsidan.min>
By author: ***@sak.dar
In newsgroup: swnet.org.abc-klubben
Post by Jan-Inge Flücht
[...]
Om ni har något borde det väl höra hemma på ABC-klubbens årsmöte. Det
är ju årsmötet som beslutar om styrelsen har gjort sitt jobb eller ej.
I den här gruppen har detta blivit tröttsamt sedan länge, och jag
tvivlar på att era klagomål -- rätt eller fel -- kommer att göra någon
nytta här.

-hpa
Jan-Inge Flücht
2004-09-28 18:43:23 UTC
Om ni har något borde det väl höra hemma på ABC-klubbens årsmöte. Det
är ju årsmötet som beslutar om styrelsen har gjort sitt jobb eller ej.
Jo men flera av oss har ju redan lämnat klubben pga detta..
: Jan-Inge Flüchts blog finns på http://jinge.se
Ken
2004-09-28 19:06:44 UTC
Post by H. Peter Anvin
Post by Jan-Inge Flücht
[...]
Det här är ett forum för diskussioner.

Man kan inte bara komma på årsmötet och framföra saker.
Årsmöten är ju inte till för sådant.
Årsmöten är till för att besluta och där skall alla vara
väl förberedda på allt som skall avhandlas.
Problemet är att vi inte kan diskutera problemen med styrelsens
märkliga agerande i ABC-klubbens eget interna diskussionforum,
eftersom allt där tystas ner snabbt och effektivt dygnet runt.
Inläggen raderas snabbt.
Även de pivata emailkontona är drabbade.
Det pågår alltså en censur för att dölja oegentligheterna.
Vi som kommit på dessa oegentligheter får både inlägg raderade
och blir avstängda från tid till annan (även inlägg som
har med vädret att göra blir raderade).
Eftersom vi inte får diskutera problemet med styrelsens
agerande internt, har diskussionen blivit officiell.
Det är alltså styrelsen själv som orsakat detta.
Givetvis är det här diskuterandet i detta öppna forum tröttsamt
för styrelsen på grund av att de har diverse oegentligheter för sig.
Ni som tycker de här diskussionerna är tröttsamma behöver
inte ens läsa här. Mycket enkel åtgärd.
Diskussionen kommer knappast att ta slut bara för att ni
tycker den är jobbig.
Marcus Strömberg
2004-09-28 19:13:27 UTC
Post by Jan-Inge Flücht
[...]
De som är firmatecknare (representanter för klubben, i det här fallet
främst styrelsen et consortes) har rätt att styra som de finner
lämpligt i systemen.

Låt mig snabbt säga att jag med detta inte på något sätt tar
ställning för dåligt eller omoraliskt handlande.

Jag har nämligen i dag tagit kontakt med en jurist på Post- och
telestyrelsen för att reda ut vad som egentligen gäller rörande
påstått tjuvläsande av post. Med förbehåll för att rättsläget inte
är alldeles solklart i alla lägen, kan PTS' och därmed det svenska
rättssystemets hållning sammanfattas så här:

* Handlar det om kommunikation på allmänna nät och förbindelser, i det
här fallet Internet, är avlyssning och manipulering av kommunikation
förbjuden utan domstolsbeslut. Dock tillåts en Internetleverantör att
t.ex. lyfta ut post och annan kommunikation från den del av nätet denne
förfogar över om det hindrar övrig trafik eller måste göras på grund
av en systemkrasch. Att då någon eller några systemoperatörer råkar
läsa en eller några rader i personlig post anses vara ofrånkomligt. Men
i normalläget är "vanlig" e-post skyddad från insyn.

* Handlar det däremot om ett meddelandesystem utan direkt anknytning till
ett allmänt nät -- som klubbens LysKOM-system -- har ägaren till det
rätt att gå in och läsa / radera / ändra i meddelanden som är avsett
för privat bruk. Det är helt upp till ägaren att bestämma reglerna
för hur det får brukas. Det ska nu sägas att det finns en gråzon: Om
det på något sätt förekommer möjlighet att sammankoppla kommunikation
i det egna nätet med det allmänna, får inte (bör inte) ett meddelande
som startar sin färd i det egna nätet snappas upp på sin väg till det
allmänna.

Vänligen observera att detta är, i komprimerad form, vad lagens bokstav
säger. Om sedan styrelsen har ålagt klubbens medlemmar restriktioner
utöver detta ("vi ska aldrig läsa privata meddelanden") så är det en
sak som polis, åklagare och domstol inte kan göra något åt. Omoraliskt
handlade kan nämligen vara fullt tillåtet sett ur juridisk synvinkel.
--
Marcus

***@abc.se
Claes T
2004-09-28 22:04:38 UTC
On Tue, 28 Sep 2004 19:13:27 GMT, Marcus Strömberg
Post by Marcus Strömberg
Dock tillåts en Internetleverantör att
t.ex. lyfta ut post och annan kommunikation från den del av nätet denne
förfogar över om det hindrar övrig trafik eller måste göras på grund
av en systemkrasch.
Så PTS jurist tycks ha tagit ståndpunkten att det är olagligt att
filtrera bort UBE/UCE/spam.

Man kan visserligen säga att spam hindrar övrig trafik (den tidsenhet
ett spam överförs hindras övrig post från att utnyttja den bandbredd
spammet utnyttjar), men en sådan tolkning skulle göra påståendet till
en nullitet: Även ett ett-till-ett-mail hindrar annat utnyttjande av
just den bandbredden just då, och det skulle då alltså vara tillåtet
att lyfta bort mail.

Nu tror jag ju inte riktigt att PTS-juristen anser att spamfilter är
olagliga, snarare att svaret avsåg bara läsning av epost och inte när
det är tillåtet/otillåtet att stoppa/ej vidarebefordra epost i ett nät
han förfogar över.

Ken
2004-09-28 22:49:50 UTC
Post by Claes T
Så PTS jurist tycks ha tagit ståndpunkten att det är olagligt att
filtrera bort UBE/UCE/spam.
Det här handlar inte om SPAM.
Det handlar om att klubbens funktionärer spärrar medlemmarna
från att meddela sig med varandra via klubbens emailserver.
Detta för att försöka dölja de oegentligheter styrelsen har för sig.
Det är de som opponerat sig mot klubbstyrelsens agerande som
spärras från att skicka mail till andra klubbmedlemmar.
Styrelsen kallar det för "SPAM" och inför då ett s.k. SPAM-filter
där opponenterna fastnar.
Dessutom läser styrelsen email från dessa opponenter.
Massbrev är inte heller automatiskt SPAM.
Lars Lindgren
2004-09-29 05:17:12 UTC
Post by Ken
Styrelsen kallar det för "SPAM" och inför då ett s.k. SPAM-filter
där opponenterna fastnar.
Jan-Inge blev bannad efter att han skickade reklam för sin nya bas
till ett större gäng medlemmar. Inte alla uppskattade den inbjudan och
klagade hos sysop som satte honom i spamfiltret. Rättvist tycker jag.

Vare sig jag eller Gabriel (som båda är sysops och styrelsemedlemmar)
var involverad i det och ingen annan i styrelsen la sig i det
förfarandet heller.
Post by Ken
Dessutom läser styrelsen email från dessa opponenter.
Nej det gör vi inte.

-----

Anledningen till att i varje fall jag inte längre bryr mig om detta är
att den här turbulensen har pågått i flera år och att jag är väldigt
utless på det för att uttrycka det milt. När man dessutom bara får
skitsvar blir man inte direkt mer motiverad. Titta på hur det blev när
jag svarade här den 7:e september (Re:BBS) och Lars Strömberg (alias
Guran och Offshore) och Jan-Inge direkt kallade mig för lögnare och
andra saker som säkerligen inte ligger långt från rent förtal.

Det här är en datorklubb och en sådan behöver skötsel och omsorg, inte
bråk och hemskheter. Gillar man inte hur klubben har blivit får man
väl gå nån annanstans. Jan-Inges bas verkar vara ett utmärkt ställe
att samla er på. Själv vill jag ägna den tid jag lägger ner på klubben
åt att försöka bygga upp nåt vettigt och skojigt, både för mig och
andra. Bråk är inte en hobby för mig, inte ens ett intresse. Att
ABCkom har blivit modererad tycker jag är väldigt bra, stämningen där
är mycket bättre nu än för ett halvår sedan. Ja det inskränker på
friheten att skriva vad man vill vart man vill, men det är normalt för
forum och mötesskapandet är fritt, dock inte att hetsa och hota andra
(som i He..-mötet). Jag tycker också att det är väldigt trist att det
skulle behövas men tyvärr klarade ett fåtal inte av den friheten och
det förtroendet så därför måste det till moderering.

Och för att - återigen! - klargöra: Nej vi kollar inte folks mail. Nej
Gotanets ägare är inga kompisar till oss. Ja den upphandlingen skedde
rent affärsmässigt (som revisorerna redan sagt). Ja det finns
moderatorer och regler i ABCkom, och Nej det är inga hemliga regler
utan de finns fortfarande på webbsidorna under medlemsinformation (sen
2,5 år).

/Lasse (som ytterst sällan kollar den här gruppen, och inte lär det
bli oftare framöver heller).

PS:

Till Lars "Offshore" Strömberg: Du är inte känd för att vara nåt
socialt under, men när du ger dig på Clarence så där så lyckas du ta
dig ner till en alldeles egen klass. Grattis! Ingen applåderar.
O***@mail.
2004-09-29 13:22:04 UTC
LL> SPAM-filter där opponenterna fastnar.

Först påstår du ovan att styrelsen inför ett spamfilter där
"opponenterna" fastnar.

LL> Vare sig jag eller Gabriel (som båda är sysops och
LL> styrelsemedlemmar) var involverad i det och ingen annan i
LL> styrelsen la sig i det förfarandet heller.

Sedan påstår du att "ingen annan i styrelsen la sig i.
Snacka om mosägelsefullt. Hur ska du ha det?

LL> Nej det gör vi inte.

Det har du faktiskt själv erkänt att ni gör. I din text säger du
rakt på sak att ni läst meddelanden som endast var avsedda för
vissa mottagare. Du var inte någon av dem!
Alltså läser ni meddelanden som inte var avsedda att någon annan
än de som stod som mottagare skulle läsa. Det är att läsa privat
post.

LL> Jan-Inge direkt kallade mig för lögnare och andra saker som
LL> säkerligen inte ligger långt från rent förtal.

Som sagt, du har ju själv nu erkänt att ni läser privata
meddelanden. Den som ljuger är alltså inte vi som säger att så
sker.
Den som utan tvekan leder förtalarligan i ABC-klubben har ju
nyligen fått sitt straff - som tur är för ABC-klubben. Enligt
uppgift har inläggen med förtal redan minskat betydligt.

LL> Att ABCkom har blivit modererad tycker jag är väldigt bra

Jo, men visst är det underligt att folk som kallar andra
klubbmedlemmar för idioter och andra nedsättande tillmälen inte
modereras, medan de som påpekar det olämpliga i sånt språkbruk
genast stängs av.
Däremot kan jag hålla med om att språkbruket blivit bättre nu
sedan den medlem som oftast använde nedsättande omdömen och
invektiv gått till de sälla jaktmakerna. Det torde också minska
arbetsbördan för censorerna högst väsentligt. Fast egentligen inte
eftersom det bara var vissa som var utsatta för censorns åtgärder.

LL> Ja det inskränker på friheten att skriva vad man vill vart man
LL> vill

Nejdå, du har fel. Det inskränker på sin höjd att ni inte längre
kan gå in den privata post som ni kunde tidigare eftersom samma
inlägg numera sker på så sätt att ni inte längre kan kontrollera.
Jag har fått rätt många brev från medlemmar som lämnat sina
alternativa e-postadresser, varav några som fortfarande är
funktionärer. Att ni dammsugit e-post på ABC-klubbens servrar
betyder bara att meddelanden nu utväxlas där ni inte längre kan se
dem. Så ditt påstående att friheten är inskränkt visar endast på
att ni själva är inskränkta.

LL> normalt för forum och mötesskapandet är fritt, dock inte att
LL> hetsa och hota andra (som i He..-mötet).

Man kan knappast beskyllas för att hetsa eller hota någon som inte
får del av hetsen eller hotet. För att kunna hota eller hetsa någon
måste man nog tala till just den personen. Gör man inte det så
inser alla med normal intelligens att ingen varit hetsad.

LL> ett fåtal inte av den friheten och det förtroendet så därför
LL> måste det till moderering.

Så resonerade även Stalin och Hitler på sin tid.

Redovisa det då. Påståendet säger ju ingenting.
Jan-Inge Flücht
2004-09-29 13:27:42 UTC
Post by Lars Lindgren
Och för att - återigen! - klargöra: Nej vi kollar inte folks mail.
Det var väl 35 ABC-klubbsmedlemmar i mitt system innan disken
lade av. Av dessa hade 27-28 uttryckligen bett mig att inte sända
mail via deras klubbadresser. Detta för att man misstänker klubben
för att tjyvläsa mail. Så du menar att det är djävligt mycket rök
utan eld..?
Post by Lars Lindgren
Nej Gotanets ägare är inga kompisar till oss.
Varför ljög ordföranden då och sade att han inte varit inblandad i
upphandlingen?

Varför raderas alla frågor om detta från medlemmarna i det interna
klubbmötet medlemsforum?
Post by Lars Lindgren
Nej det är inga hemliga regler
Varför har då kassören stäng av folk på obestämd tid och utan att
berätta motiveringen?

Varför har han stäng av folk som tom varit bortresta och inte KÖRT
i klubben?
Post by Lars Lindgren
Till Lars "Offshore" Strömberg: Du är inte känd för att vara nåt
socialt under, men när du ger dig på Clarence så där så lyckas du ta
dig ner till en alldeles egen klass. Grattis! Ingen applåderar.
Fast ännu har han väl inte nått ner till Clarences klass väl..?
: Jan-Inge Flüchts blog finns på http://jinge.se
Ken
2004-09-29 20:12:12 UTC
Post by Lars Lindgren
Post by Ken
Dessutom läser styrelsen email från dessa opponenter.
Nej det gör vi inte.
Jo.
Post by Lars Lindgren
Anledningen till att i varje fall jag inte längre bryr mig om
detta är att den här turbulensen har pågått i flera år och att
jag är väldigt utless på det för att uttrycka det milt.
Klubbens funktionärer startade detta bråk redan för drygt 1,5 år
sedan. Jag har mycket bra minne och kommer ihåg det så väl.
Post by Lars Lindgren
Det här är en datorklubb och en sådan behöver skötsel och omsorg,
inte bråk och hemskheter.
Varför sätter då styrelsen igång bråk?
Post by Lars Lindgren
Gillar man inte hur klubben har blivit får man väl gå nån annanstans.
Det är ju DET många medlemmar gör.
Post by Lars Lindgren
[...]
Varför är ni så bra på att starta bråk då?
Post by Lars Lindgren
[...]
Där ljuger du igen. Vi VET att ni kollar folks mail.
Där ljuger du igen, jo vi är många som applåderar.
Kjelle
2004-10-03 17:03:48 UTC
Post by Lars Lindgren
Post by Ken
Dessutom läser styrelsen email från dessa opponenter.
Nej det gör vi inte.
-----
Jo. det gör Ni.....

Jag har i min hand en bunt A4 papper (17 stycken), som styrelsen har skrivit
ut.
Alla är från mig till det slutna mötet Hesiodos och jag har fått dom av en
styrelsemedlem..........

Kjelle
Jan-Inge Flücht
2004-10-03 17:07:40 UTC
Post by Kjelle
Jag har i min hand en bunt A4 papper (17 stycken), som styrelsen har skrivit
ut.
Det visar bara på det organiserade ljugandet från ABC-klubbens
representanter..

PINSAMT !!

:oÞ
: Jan-Inge Flüchts blog finns på http://jinge.se
Per S
2004-10-04 00:27:24 UTC
(i hopp om att det skall funka med svenska tecken via Google:-)
Post by Kjelle
[...]
Snälla Kjell!

Det är __stor__skillnad__ mellan _e-post_ och vårt interna
_KOM-system_ som kallas ABCKOM

Om man använder WinLMSG så kanske man inte tänker på det. Men på
serversidan är det_två_helt_olika_system_!!!

När det gäller vår _e-post_ har jag inga misstankar att någon skulle
läsa andras e-post.

När det gäller det _interna_konferenssystemet_ har även jag hört att
det upptäckts ett hemligt möte. Inte så svårt om "ni" skriver i öppna
forum och låter kommentarskedjan gå dit!

Försök förstå tekniken och håll isär äpplen och päron. Mail och
KOM-system!

Sedan kan man ju undra vilka som står för en sammansvärjning, den
styrelse som offentligt valts på ett årsmöte eller den handfull
medlemmar som försökt skapa hemliga och okända möten i vårt gemensamma
konferenssystem?

../per
Ken
2004-10-04 09:48:35 UTC
Post by Kjelle
Post by Kjelle
[...]
Nej.
Post by Kjelle
Om man använder WinLMSG så kanske man inte tänker på det.
Men på serversidan är det_två_helt_olika_system_!!!
Det gör ingen skillnad att det är olika system.
Post by Kjelle
När det gäller vår _e-post_ har jag inga misstankar att någon skulle
läsa andras e-post.
Vi andra har inga misstankar, vi vet istället att så sker.
Post by Kjelle
[...]
Det är lika otillåtet oavsett system.
Post by Kjelle
Sedan kan man ju undra vilka som står för en sammansvärjning,
den styrelse som offentligt valts på ett årsmöte eller den
handfull medlemmar som försökt skapa hemliga och okända möten
i vårt gemensamma konferenssystem?
Styrelsen som offentligt valts, har svikit medlemmarna.
Det var inte otillåtet att skapa egna hemliga möten.
O***@mail.
2004-10-04 10:31:25 UTC
Post by Ken
Det är lika otillåtet oavsett system.
Du slår hunvudet på spiken Ken.
Med brev avses meddelanden som är avsedda för en eller vissa
definierade mottagare. Oavsett hur dessa brev distribueras.

ABC-klubbens funktionärer skulle nog anse att brev är sådana som
stoppas in i brevlådor på dörrar medan sådana som läggs i
brevlådor på på stolpar utanför villor är helt OK att öppna och
läsa. Det är ju olika system!
Hur brev distibueras har ingen som helst betydelse!

Lägg för övrigt märke till hur Per diskuterar. Hur har styr bort
frågan från vad saken gäller till att framhålla sig själv och sina
kunskaper "studier i retorisk psykologi, diskurs- och
agumentationsanalys". Jaha, och vad säger det i sakfrågan?

PS>Styrelsen har sedan i sin tur både rätt och skyldighet att
PS>själva ller genom ombud se till att vårt interna KOM-system
PS>håller en anständig debattnivå.

Jaha, och vad innbär det, att kunna kalla andra för idioter,
prisboxare och andra invektiv? Eller att tillåta såna här inlägg:

AH>Jag har endast motsatt mig det åsiktsförtryck som blivit norm i
AH>fribrottningsmanegen och i prisboxningsmanegen.

Eller exempel på vad som händer när argumentationen tar slut:

AH>Dessa möten är nu (NU) behäftade med en sådan unken stank att jag
AH>skyr dem.

Å andra sidan kanse Per kan få en del nytta av sin kunskap i
"diskurs och argumentationsanalys" av följande exempel på hur
styrelsen håller systemet på en anständig debattnivå:

KE> En som hela tiden bara är ute efter bråk, hela tiden bara
KE> misstänkliggör, år ut år in, år ut år in, år ut år in,år ut år
KE> in, år ut år in, år ut år in, år ut år in, år ut år in, år ut
KE> år in,år ut år in, år ut år in, år ut år in -kan inte betecknas
KE> som någon blomma - tror Du själv på vad Du påstår eller...

Ovansåtende exempel på vad styrelsen eller dess ombud uppenbarligen
tycker är helt OK på en anständig debattnivå borde räcka till en hel
psykologikongress. Per borde utnyttja sina kunskaper och undervisa
styrelse och dess ombud. De har nämligen en hel del att lära! Som
synes.
Marcus Strömberg
2004-10-05 21:50:37 UTC
Post by Ken
Post by Per S
Om man använder WinLMSG så kanske man inte tänker på det.
Men på serversidan är det_två_helt_olika_system_!!!
Det gör ingen skillnad att det är olika system.
Tyvärr är det skillnad, juridiskt sett.

Men om klubben utöver lagen ålägger restriktioner för dem som har
möjligheten att läsa vad de vill i LysKOM-systemet ska naturligtvis
även det följas. Alldeles oavsett om klubbens interna regler inte skulle
hålla som argument i en domstol.
--
Marcus

***@abc.se
Claes T
2004-09-29 18:46:56 UTC
Post by Ken
Det här handlar inte om SPAM.
SPAM
= varumärke för en köttkonserv,
se <http://www.spam.com/ci/ci_in.htm>
Spam eller spam
= massutskickad obeställd epost,
se <http://www.merriam-webster.com/cgi-bin/dictionary?spam>

Av detta framgår att jag håller med dig.
Post by Ken
Styrelsen kallar det för "SPAM"
Då har styrelsen fel, förutsatt att de syftar på epost.
Post by Ken
Massbrev är inte heller automatiskt SPAM.
(du menar spam)
Naturligtvis inte. Jag har anmält mig till flera epostlistor som gör
att jag får massbrev med jämna mellanrum. Detta är givetvis inte spam.
Massbrev jag *inte* beställt/på förhand godkänt att få är däremot
spam. Det finns undantag som gör att vissa massbrev inte är spam trots
att jag inte beställt dem. Det gäller till exempel de massbrev som min
arbetsgivare beslutat att jag ska ha i min mailbox på jobbet, typiskt
sett mass-mail från löneavdelningen och informationsenheten.

"It's all about consent, not about content": Spam kan skickas med
förfalskad avsändare eller med äkta avsändare, spam kan innehålla en
remove-me-adress eller inte, spam kan skickas via en öppen proxie
eller från spammarens isp, spam kan avse porr eller barn i nöd. Av
detta framgår att det bara är en delmängd av allt spam som är olagligt
i Sverige (nämligen kommersiellt spam skickat till privatpersoner).
Detta förhindrar inte på något sätt att också massutskick av obeställd
epost till företag är spam, om än laglig sådan, liksom icke-
kommersiella utskick till privatpersoner. (Å andra sidan är också ett
enskilt kommersiellt epostmeddelande, dvs skickat av en person till 1
annan person, olagligt i Sverige. Horribelt. Det är en ringa tröst att
ingen lär drabbas av någon påföljd för att bryta mot denna oerhört
korkade paragraf genom att skicka ett kommersiellt mail till 1
mottagare.)

Sedan är det naturligtvis upp till var och en att avgöra vad just
denne person anser vara spam. En inte ovanlig definition innehåller
ett element av att "spam är vad andra skickar" ;-) En definition som
går orimligt mycket åt andra hållet (och som jag inte alls håller med
om) är AOLs: "Spam är mail du inte vill ha". Personligen anser jag
(till skillnad från vår regering och riksdag) alltså att det måste
vara ett massutskickat (i någon mening) för att det ska anses vara
spam.

Hälsn
Claes
självutnämnd expert i ämnet
Per S
2004-10-04 00:48:14 UTC
[...]
Chris och Jan-Inge har gjort obeställda massutskick. Jag har fått ett
par och informerat styrelsen om vad som pågår. Dock utan att kräva en
spamfiltrering! Hade utskicken fortsatt hade jag förmodligen klagat
hos deras resp. ISP

Men det är mycket troligt att flera medlemmar klagat och då fått
sysopar(?) att göra nuvarande spam-bedömningen.

../per
Marcus Strömberg
2004-09-28 23:21:07 UTC
Post by Claes T
Så PTS jurist tycks ha tagit ståndpunkten att det är olagligt att
filtrera bort UBE/UCE/spam.
Jag vill helst inte starta en debattråd om saken, främst därför att
jag varken skriver lagarna eller är en professionell uttolkare av dem.
Men lägg märke till att rättsläget på sina håll är oklart, och
därför lägger jag in en kommentar. För utförligare svar hänvisar jag
till PTS, telefonnummer 08 / 678 55 00. De är väldigt vänliga och
service-minded. Kolla även på deras webbplats, http://www.pts.se/
Post by Claes T
[...]
Vänta bara till vi får alltför effektiva spamfilter som faktiskt
stoppar legitim post. Det är trots allt maskiner och matematiska
operationer det handlar om, inte mänskligt tänkande.

Nå, det finns en sak som PTS har hand om som har anknytning till ämnet.
Och det är att administrera licenser för Internetleverantörer. Vet ni
om att en sådan behövs? Nu verkar inte en sådan finnas hos för ABC:s
del hos PTS, men *egentligen* ska klubben ha en sådan. Detta är en
licens som, om jag förstått saken rätt, kan dras in om inte
Internetleverantören uppfyller de skyldigheter gentemot sina kunder i
enlighet med lagstiftningen. De regler som gäller för CityMail och
Posten gäller alltså även för Telia, Bostream, Tele2 och allt vad de
heter.

Internetleverantören har inte rätt att själv bestämma vad som ska
transporteras på hans nät som är förbundet med med ett allmän
kommunikationsnät. Är något adresserat till en kund hos honom, ska
brevet lämnas fram. Vad det ens råkar innehålla.

För några år sedan, i samband med valet 2002 tror jag det var, kom
frågan upp på tapeten (och i medierna) när ett antal brevbärare i
GBG-trakten vägrat bära ut valmaterial från Sverigedemokraterna. Men
det visade sig snabbt -- om jag inte minns alldeles galet -- att
brevbärarna begått tjänstefel. De hade ingen rätt att välja bort post
utifrån eget tycke och smak. Samma sak gäller alltså förmedlare av
elektronisk post.

Man kan alltid säga att folk är nöjda så länge skiten hålls borta.
Men den dag då riktig post sopas undan av en eller annan anledning lär
frågan väckas. Ordentligt.
--
Marcus

***@abc.se
Per S
2004-09-29 18:00:34 UTC
Post by Claes T
Så PTS jurist tycks ha tagit ståndpunkten att det är olagligt att
filtrera bort UBE/UCE/spam.
Jag vill helst inte starta en debattråd om saken, ...
Ändå startar du en, något syfte har du väl?

Låt oss ta två saker, sedan får det vara nog!

- Ett. Om vi tar det från början är ABC-klubben ingen
internetleverantör och vi har inga kunder!

Det framgår klart och tydligt av föreningens stadgar att vi är en
ideel förening med enskilda personer som medlemmar.

http://www.abc.se/klubbinfo/stadga97.html

Det står ingenstans i dessa stadgar att föreningen skall
tillhandahålla e-post, webbsidesutrymme, irc-bootar, elektroniskt
konferenssystem, modempool, osv.

Detta är verksamheter som vuxit fram genom åren tack vare engagerade
medlemmars insatser. Allt drivs ideellt på funktionärernas fritid!

Det innebär att verksamheterna försvinner när det inte längre finns
någon som vill eller orkar sköta systemen.

Av samma stadgar framgår att årsmötet väljer en styrelse som sedan
ansvarar för praktiskt taget all verksamhet. De kan sedan utse
arbetsgrupper som har delegation att sköta vissa saker.

Det är beklagligt att de varit tvungna att stänga av personer från
vårt konferenssystem, men till slut var det ingen som orkade med alla
verbala och allt vettlösare attacker som Jinge å kompani kom med. En
läsning i detta möte borde räcka för att föstå problemet.

Trakaserar Jinge å kompani våra funktionärer allt förmycket finns det
till slut ingen som orkar veva våra system!

De funktionärer som tvingades ta det beslutet gjorde det för klubbens
bästa och trots att de kunde räckna med all möjlig skit. Det Jinge,
Lasse och några skriver här är inget mot vad de kan häva ur sig i
privat e-post!

Att Jinge nu startat sin egen BBS tycker jag är utmärkt. De som gillar
den hårda debattstilen kan söka sig dit - och Jinge sparar in
medlemsavgiften.

Tro det eller ej, men jag önskar de som söker sig till Jinges BBS
lycka till! Tids nog hittar de andra saker att diskutera än
ABC-klubben.

../per - mac(snabel-a)abc.se

Punkt två kommer i ett annat inlägg.
hilli
2004-09-29 18:40:49 UTC
De funktionÀrer som tvingades ta det beslutet gjorde det för klubbens
bÀsta och trots att de kunde rÀckna med all möjlig skit. Det Jinge,
Lasse och några skriver hÀr Àr inget mot vad de kan hÀva ur sig i
privat e-post!
Hej Per!

Jag är en av de drabbade, men har i princip hållit tyst i detta möte.

Jag vill bara kommentera dina meningar här. Det du skriver stämmer
inte. Det är inte "några funktionärer" som stängt av folk från klubben,
det är klubbens KASSÖR som gjort detta på eget bevåg. Så vi bör nog
hålla
oss till sanning istf spekulationer. DU var inte med i samtalen jag
hade
med Kassören. Lyckligtvis är dessa inspelade *S* SÅ jag vet exakt hur
avstängningarna gjorts och det är EN person som gjort detta, inte
"de funktionärer" som du skriver.
Det finns en del intressanta saker er Kassör säger på banden :))

/chris
www.whiplashgruppen.info
Jan-Inge Flücht
2004-09-29 18:45:51 UTC
- Ett. Om vi tar det från början Àr ABC-klubben ingen
internetleverantör och vi har inga kunder!
Jag tror att de medlemmar som gått med i klubben för att nyttja
modempoolen som påfart har en annan uppfattning.
Det Jinge,
Lasse och några skriver hÀr Àr inget mot vad de kan hÀva ur sig i
privat e-post!
Faan vad du hittar på Per!
Tro det eller ej, men jag önskar de som söker sig till Jinges BBS
lycka till! Tids nog hittar de andra saker att diskutera Àn
ABC-klubben.
Nu har visserligen disken tackat för sig, men det är på g igen. Jag kan
trösta dig med att ABC-klubben INTE varit
något favoritsamtalsämne bland de 35 medlemmar som kört där..

Du gör dig bara löjlig !! :oÞ
: Jan-Inge Flüchts blog finns på http://jinge.se
O***@mail.
2004-09-29 20:37:12 UTC
Per S> är inget mot vad de kan häva ur sig i privat e-post!

Tag det lugnt Jinge, Per kan inte redovisa ett enda exempel ur något
enda privat e-post. Fråga dem får du se. Inget kommer att kunna
redovisas med citat.
Påståenden säger ingenting utan bakgrundsfakta.

Härmed ber jag alltså Per S att redovisa vad det där "inget" kan
tänkas vara. Citat tack!

Att däremot uttryck som idiot, prisboxare och andra exempel på lägre
intelligens får stå oemotsagda utan att någon av dem som inte klarar
debatten tar illa upp säger det mesta.
Snacka om självmål!
Göte Irelid
2004-09-29 18:53:18 UTC
Käre Per S och ni som har konstiga bokstäver, det gör att jag som
har svårt med ordförståelse, samt i viss mån även bokstäverna.
får en sörja att rodda i, istället för lite kul upppiggande läsning
får jag ägna mig åt heiroglyftydning, eller är det min burk som
har havererat?

Har jag fel på min burk eller va fan är det som pågår, jag har väl
lite åsikter i frågan också, men kan ej gå in i snacket i och med
att det är stor risk att jag tolkar bokstäverna fel????????Varför...
är det så? / GI
Ken
2004-09-29 20:00:30 UTC
Post by Göte Irelid
[...]
Per kör med ett ovanligt operativsystem som ej har standardiserade
tecken för svenska språket.
H. Peter Anvin
2004-09-29 20:23:05 UTC
Followup to: <***@4ax.com>
By author: Ken <***@telia.com>
Post by Ken
Per kör med ett ovanligt operativsystem som ej har standardiserade
tecken för svenska språket.
Se internationell standard ISO 10646-1:2000.

-hpa
Ken
2004-09-29 21:11:42 UTC
Post by Göte Irelid
[...]
Per kör med ett ovanligt operativsystem och ej
standardiserade tecken för svenska språket.
Per S
2004-09-29 22:17:08 UTC
Post by Göte Irelid
[...]
Formodligen beror det på att jag anvander Google News. Beklagar! Jag
kommer att posta nagot inlagg till - sedan struntar jag detta. Det
finns mer konstruktiva saker man kan agna sig at!

../per
Göte Irelid
2004-09-30 08:15:46 UTC
> [...]

PS> Beklagar! Jag kommer att posta nagot inlagg till -sedan
PS> struntar jag detta. Det
PS> finns mer konstruktiva saker man kan agna sig at!

Det är ju inte om du gör inlägg eller inte som min frågeställning
handlar om, jag kan ju inte göra mig något till godo av dina
åsikter, vilket jag mycket gärna vill.

Finns det möjlighet att översätta din text, så att jag kan
kommentera densamma, av vad jag tror mig ha läst, så finns det en
hel del fel i dina påståenden. Ett av felen kan jag utan vidare ge
ifrån mig.

Du som är skolad att jobba med folk, och fä tänkte jag säga, vet
egentligen innerst inne att frågan som fick forumet att
översvämmas av det där tråkigt tjatiga tjattret, var väl mer en
demokratisk frågeställning som utlöste detta. Eftersom du själv
har satt ord på situationen som då var, så vet jag att även du
reagerade på handlandet.

Demokratin står högre, än att huka sig för rätt och fel, och sedan
dra fördel därav på egen planhalva.

Jinges server är inget som du bör ha nån negativ åsikt om som jag
ser det. Vi är ju en grupp folk som tycker att det är kul att visa
bilder, bokföreslå, tala om vad vi såg för fågel på landet, hur
man lyckas att bygga dator,och många många andra liknande kul
frågor, behandlade vi i detta forum, grundideen var ju att få ett
ställe där vi tyckte det var kul att ratta dator lite, ja kort och
gott det som vi ville göra i klubben.

Jinge är en person som borde utnyttjats av klubben.

Lasse är en mycket färgstark person med egna åsikter som också
borde utnyttjas av klubben bättre.

Han kan både skriva, han kan bildmediet, samt hålla kurser i
fotokopieringsteknik. samt att han inte har ryggat för att hjälpa
nån enskild i klubben, genom att åka till densamma för att på
plats hjälpa till. Så gör en sann kompis.

Om att vara taskig i privata brev:

Om du vill så kan jag plocka fram sådana brev och visa dig, som
kom från CE, jag kände inte karln när han hoppade på mig
offentligt, och de brev jag fich var ren och skär kränkning av
stora mått. Så lite balans måste jag nog be om käre Per.

Jag har ju inte heller något utbyte av att sträcka ut detta
plågsamma surr i en aldrig retorderande riktning.

Då jag vet att du är en klok person så känns det konstigt att du
använder dig av ogenomtänkta argument al´la PN. :-)

Sköt nu om dig och skicka mig en översättning så ska du få ärligt
svar på dina funderingar och påståenden. Samt insyn i Jinges sait
och den är mycket friare från kryptiska pekpinnar alla TG.

Så den saiten är en fristad för de som inte gillar kryptiska
konstigheter.

Som sagt det finns mycket mer konstruktivt att lägga tassarna på,
men defacto så var det du som vände dig hit och startade dalogen.

Ha det / Göte
Ken
2004-09-29 20:10:54 UTC
Post by Per S
[...]
Där ljuger du. Det var väldigt många som gillade det som det var
och ett bevis på detta var att det var så många som var medlemmar
i dessa möten och läste inläggen mycket noga till stor behållning.
Hade de inte gillat diskussionerna i dessa möten så hade de helt
enkelt bara utträtt ur mötena, så enkelt är det att slippa läsa.
Ett annat bevis är alla de som hört av sig och saknat allt detta
som ni nu har förstört. Klubbens diskussionssystem har enligt alla
dessa blivit fruktansvärt tråkigt numera.
Hela den sociala gemenskapen som är så oerhört viktig för en klubbs
fortlevnad har ni lyckats förstöra. Det är den sociala samvaron
kring ett intresse som är grunden för en klubb, inte bara
kärnverksamheten.
Post by Per S
Trakaserar Jinge å kompani våra funktionärer allt förmycket finns
det till slut ingen som orkar veva våra system!
Nej det är tvärt om, det är vissa av klubbens funktionärer som
startat denna mobbing av många medlemmer som osakat alla dessa
problem. Tack och lov har en av klubbens värst mobbande funktionärer
försvunnit på naturlig väg.
Post by Per S
De funktionärer som tvingades ta det beslutet gjorde det för klubbens
bästa och trots att de kunde räckna med all möjlig skit.
Sämsta resultat blev det istället.
Jag har varit medlem i över 10 år och under de senaste två åren
har ni lyckats förstöra klubben. Många medlemmar beklarar sig i
privata mail över styrelsens sjuka agerande som har förstört
stämmningen totalt i klubben.
O***@mail.
2004-09-29 21:29:37 UTC
Post by Ken
Jag har varit medlem i över 10 år och under de senaste två åren
har ni lyckats förstöra klubben.
Javisst är det underligt?
Jag har ju varit medlem ännu längre och ser precis samma tendens
som du. Det som hänt har hänt de senaste två åren.
Är det en tillfällighet att vi noterat att styrelsen och/eller
dess ombud kollar privata meddelanden mellan medlemmar?
Är det en tillfällighet att ABC-bladets utgivning är allt annat
än normal?
Är det en tillfällighet att stämmningen i klubben är allt annat
än trevlig?
Är det en tillfällighet att man ser sig tvingad att stänga av
medlemmar från att få brev från vem de vill?
Är det en tillfällighet att man anser sig nödgad att stänga av
gamla medlemmar som varit aktiva över tio år?
Och allt detta och mer därtill under de senaste 7-8 månaderna?
Vad kan det bero på?
Såna som varit med i decennier eller nybörjarna som knappt är
torra bakom öronen?

Hur kommer det sig att man nu, efter att klubben existerat sedan
1980, plötsligt finner det nödvändigt att stänga av medlemmar som
i flera fall varit med och deltagit i klubbaktiviteterna 10-15 år
utan att någon haft de synpunkter som styrelsen NU plötsligt har.
Frågan om det är fel på styrelsen eller medlemmarna torde vara
kristallklar. De som nu stängs av hipp som happ har ju varit
medlemmar hur länge som helst. Styrelsen däremot består till
större delen av nybörjare.

Det konstiga är alltså att den stämmning som nu råder i ABC-
klubben kommit nu, efter 20 år, utan att det ens varit i närheten
av det som nu sker tidigare. Trots att de av styrelsen och dess
medlöpare förtappade varit med i klubben i åtskilliga år före dem
som nu spyr galla och stänger av utan urskiljning.

Att det finns åsikter som inte delas av censorerna och avstängarna
(som tur är) illustreras tydligt av nedan citat från ett möte i
ABCkom:

US> Jinge är ju en av de mest underhållande debattörerna och
US> tjabbar glatt emot i vilken debatt som helst. Debatter måste
US> få finnas !!

Och den medlemmen är inte ensam om sin uppfattning. Vilket framgått
i mötet Medlemsforum. Fast man ska veta att uppfattningar som inte
stämmer överens med censorernas tas ingen hänsyn till.
Jan-Inge Flücht
2004-09-30 11:24:57 UTC
Post by O***@mail.
Hur kommer det sig att man nu, efter att klubben existerat sedan
1980, plötsligt finner det nödvändigt att stänga av medlemmar som
i flera fall varit med och deltagit i klubbaktiviteterna 10-15 år
Över 20 !!

Mitt första medlemsnummer i ABC-klubben var tvåsiffrigt !!
: Jan-Inge Flüchts blog finns på http://jinge.se
Marcus Strömberg
2004-09-29 22:43:07 UTC
Post by Per S
Ändå startar du en, något syfte har du väl?
Ta det lugnt. Tonläget är för högt uppskruvat för att tåla ännu ett
utbrott.

Jag vill att du och andra inte ägnar er åt att skjuta budbäraren. Jag
ger mindre uttryck för egna åsikter än att framföra vad som blivit
sagt i samtal med PTS och olika polismyndigheter. Faktiskt.
Post by Per S
- Ett. Om vi tar det från början är ABC-klubben ingen
internetleverantör och vi har inga kunder!
Vad jag förstått har inte det inte någon betydelse i vilken form
verksamheten bedrivs. Jag hänvisar till mitt förra inlägg. I det står
också telefonnumret till PTS. Lyft luren och hör efter själv vad
tjänstemännen på denna kontroll- och tillståndsgivande myndighet har
att säga om saken. Det är inget som hindrar dig eller någon annan att
arbeta på ett journalistiskt sätt. Jag ville ta reda på vad som
gäller. Detta har jag efter bästa förmåga redovisat i detta forum.
Post by Per S
Detta är verksamheter som vuxit fram genom åren tack vare engagerade
medlemmars insatser. Allt drivs ideellt på funktionärernas fritid!
Ingen betvivlar det. Nu är jag dessutom själv en del i det genom strävan
att få en fungerande Usenet-matning, en utmaning som det ännu är oklart
om jag är kapabel att fixa.
Post by Per S
[...]
Det bästa sättet att få ett tvärt slut på skitsnackandet är att
lägga fram klara fakta för att skitsnackarna har fel. Då löser man
saken. I ett sammanhang vid ett tillfälle.
--
Marcus

***@abc.se
Jan-Inge Flücht
2004-09-30 17:01:46 UTC
Av samma stadgar framgår att årsmötet vÀljer en styrelse som sedan
ansvarar för praktiskt taget all verksamhet.
Varför ljög Gabriel Kihlman (ordf ABC-klubben) och sade att han inte
var inblandad
i upphandlingen av klubbens fasta internetförbindelse..?

Vilken paragraf i klubbens stadgar säger att ordföranden får ljuga för
medlemmarna?

När du klargjort detta, VARFÖR ljuger Gabriel för medlemmarna ???
: Jan-Inge Flüchts blog finns på http://jinge.se
Per S
2004-09-29 19:18:04 UTC
Som punkt två kan jag bara meddela att ingen läser någon annans
e-post. Det finns en mycket tydlig policy om det. Med 1200 medlemar
där den övervägande delen använder vår e-postserver blir det för
övrigt ogörligt;-)

Det är förståss svårt att bevisa, varför just e-posten är ett tacksamt
mål för ryktesspridning.

Din far, Lars Strömbeg (som fortfarande försöker dölja sig bakom
pseudonym, Guran och Offshore)

http://www.abc.se/~m7872/

ger ett skolexempel på det när han i inlägg

Subject: Re: Cencur nr 2

hänvisar till en avidentifierad medlem (som kanske inte ens finns) som
__tror__ att "idioterna" läser hans e-post.

Nu är det ett rätt stort steg från att tro till att veta!

Marcus, du är väl den journalist i Lund/Malmö(?) som Lasse Strömberg
påstår har löst ABC-klubbens modemproblemen?

Tycker du den typen av påståenden håller för minsta lilla källkritik?

Om ett litet gäng sluter sig samman och idisslar påstådda oförätter
kan vad som hellst till slut framstå som sant. Men går man ut
offentligt med den här typen av anklagelser måste man ha mer att komma
med. Annars är det bara ryktesspridning och förtal.

Att du går direkt på frågan om regler för e-post och ISP, kan tolkas
som om du tar deras påståenden för sanna och vill påskinna att någon
skulle faktiskt skull läsa andras e-post. Vilket alltså enbart är ett
rykte som några illasinnade personer försöker sprida.

Jag sparar själv de senaste veckornas e-post på vår e-postserver och
ser inget annat problem än tillgång på hårddiskutrymme. Jag är en känd
person i klubben men har ingen anledning att tro att våra syopar
skulle läsa min e-post.

I de fall jag verkligen vill ha min e-post ifred använder jag
kryptering som GPG

http://www.gnupg.org/

E-post är som vykort och kan snappas upp på alla möjliga ställen på
sin väg mot mottagaren. Men det kräver förståss en del teknisk kunskap
för att förstå det och hur olika datorsystem fungerar. Det är inte
säkert att de som nu väljer att lämna klubben har det intresset!

../per
Ken
2004-09-29 20:06:05 UTC
Post by Per S
[...]
Det går förstås lätt att sortera ut några enskilda medlemmar
utan att behöva läsa precis alla medlemmarnas e-post.
Post by Per S
Det är förståss svårt att bevisa, varför just e-posten är ett
tacksamt mål för ryktesspridning.
Därför att man normalt förväntar sig att privat e-post förblir privat.
Man skall inte behöva kryptera e-posten för att slippa att klubbens
funktionärer läser den privata posten.
Marcus Strömberg
2004-09-29 23:13:18 UTC
Post by Per S
Som punkt två kan jag bara meddela att ingen läser någon annans
e-post. Det finns en mycket tydlig policy om det.
Någon policy behövs inte. Det är förbjudet i allafall. Åtminstone så
länge det handlar om e-post som allmänheten tänker oss den.
Post by Per S
Marcus, du är väl den journalist i Lund/Malmö(?) som Lasse Strömberg
påstår har löst ABC-klubbens modemproblemen?
Jag är den individen, det stämmer. Vad Lasse har påstått är dock
ointressant.
Post by Per S
Tycker du den typen av påståenden håller för minsta lilla källkritik?
Källkritik handlar nästan alltid att ge en hänvisning till källan,
originalet alltså, så att den nyfikne själv kan kontrollera att
exempelvis ett citat är korrekt. Det är ett slags bakåtvänd
debattråd, om du så vill. Och sett på det sättet skulle styrelsen och
sysoparna lätt kunna motbevisa att de anklagelser som har framförts här
om censur etc. inte har fog för sig. Allting finns ju elektroniskt. Det
är bara att klipp-och-klistra. In med rubbet i ett meddelande hit så
får kan vi alla läsa vad saken handlar om. Faktum är att inte ens jag
har helt klart för mig vad den här censur- och avstängningsdebatten
egentligen handlar om.
Post by Per S
[...]
Återigen: Undertecknad, alltså jag, försöker inte påskina något
alls. Jag har ringt till PTS och poliser som utreder IT-kriminalitet. Jag
har återgivit för dessa statstjänstemän det som luftats här, fått
svar, och skrivit ned svaren för publicering. Journalistik kallas det.
Jag ville veta.

Vad är problemet?

Om problemet är att atmosfären förgiftas i klubben på grund av detta,
har jag ett förslag.

Man får anse att varken företrädare för ABC eller det som kan kallas
Jinge-fraktionen är kapabla att utreda vad som är rätt eller fel.
Alltså måste en fristående, tredje part in. Varför inte lämna in en
polisanmälan? Polisen är skyldig att utreda, och om klubben samt de
förorättade kan visa samarbetsvilja genom att tillsammans med en
anmälan lämna fram det material som kan anföras som bevisning
för vad-det-här-nu-handlar-om så lär vi med lite tur få ett
definitivt, objektivt och rättvist slutgiltigt svar någon gång i
framtiden. Dessutom tror jag att en myndighet som PTS skulle ha intresse
av vad som framkom i en sådan utredning. För att inte tala om
klubbmedlemmarna.

Förstår jag dig rätt har ju ingen av styrelsemedlemmarna eller
sysoparna något att frukta. Troligtvis skadar tystnaden mer.

Och man får lämna in en polisanmälan om sådant det enbart finns
indicier om. Men i här tycks det ju vara tal om reda bevis, konkreta och
handfasta. Kan det bli enklare?

Ett blygsamt men ändock allvarligt menat förslag.
--
Marcus

***@abc.se
Per S
2004-10-04 02:12:06 UTC
Post by Marcus Strömberg
Ett blygsamt men ändock allvarligt menat förslag.
Ok, då har vi korten på bordet, även om du tog vägen via PTS:-)

Mitt svar är bara - suck! Jag vet inte hur den här cirkusen lyckats få
så groteska propotioner, men det är den inte värd!

Jag valde att svara dig då du verkade vilja ge stolligheterna ett
seriöst ansikte. Visst låter det bra när du manar till lugn, "bara är
budbäraren", vill kalla in tredje part, osv. Och visst, det är det
möjligt att du menar allvar.

Men, om du nu är journalist borde du veta att det inte finns några
neutrala budbärare eller objektiva fakta. Det mesta görs och skrivs i
ett syfte! Inte minst inom journalistiken. Fast det är möjligt att
studier i retorisk psykologi, diskurs- och agumentationsanalys gjort
mig onödigt misstänksam.

Det är rart att se hur du distanserar dig från din fars (Guran och
Offshore) framfart i detta forum genom att hålla en lite föreläsning
om källkritik. Men, om du nu är journalist borde du inse att
källkritik är så mycket mer än att klippa och klistra. Redan då du
ställer frågor till en person eller ett material har du ringat in
mängden svarsalternativ - som sedan måste tolkas, värderas, sättas in
i ett sammanhang, etc. Journalister är inte ensamma om att brottas med
den här typen av problem. Samhället är fullt av forskare och utredare
som gör det.

Nu är det inte så intressant i detta fall då ABC-klubben är en ideel
förening som har den styrelse de gjort sig förtjänta av, dvs den de
själva har valt!

Styrelsen har sedan i sin tur både rätt och skyldighet att själva
eller genom ombud se till att vårt interna KOM-system håller en
anständig debattnivå.

Det tjafs som blossat upp nu är inte någon blivande surdeg utan en
mångårig som jäst över ännu en gång. Några få personer tar sig själva
på så stort allvar att det inte verkar finnas plats för andra, och de
tål inte synpunkter på sin framfart. Att några nu har lämnat
föreningen tror jag är bra både för dem och de datornördar som blir
kvar.

Lite trist att behöva se en "hämndkampanj", men som den gamle kinesen
sa:

"Speglosan vanärar bara sin upphovsman"!

Jag har ingen större anledning att vilja krama om sittande styrelse,
de som känner till klubben lite inifrån inser nog det:-/, men det här
tjafset förstör för _alla_medlemmar_, inte bara de i styrelsen.

swnet.org.abc-klubben är ett möte som visserligen en gång startats av
klubben, men har inte används de sista tio åren. Det finns ingen
anledning att väcka det till liv nu för interna diskussioner.

ABC-klubben har ca 1200 medlemmar, vara ca 350 deltar i vår KOM-system
(som har över 100-möte). Det finns gott om plats att diskutera
föreningens angelägenheter där.

../per - macadministratör på ABC-klubben
Jan-Inge Flücht
2004-10-04 04:48:30 UTC
Post by Per S
retorisk psykologi
?

På vilket universitet har man den kursen? Det förefaller som om
kursansvariga
behöver gå en kurs i praktisk svenska..
Post by Per S
swnet.org.abc-klubben är ett möte som visserligen en gång startats av
klubben, men har inte används de sista tio åren. Det finns ingen
anledning att väcka det till liv nu för interna diskussioner.
swnet-gruppen är alldeles utmärkt för den diskussion som nu bedrivs
här.
Alla inlägg som skrivs i klubbens eget system där man diskuterar
klubbens
interna frågor raderas direkt. Det betyder att medlemmar i klubben inte
har möjlighet att diskutera interna frågor i klubbens system.

Mötet "Medlemsfourm" som är det möte där medlemmar ska kunna diskutera
interna frågor, där har tidvis 50% av inläggen raderats.

Då är det TÄMLIGEN naturligt att frågorna i stället finner andra
kanaler där
styrelsen inte förmår att radera dem.

Svar på frågorna kommer inte heller i.o.f.s. men å andra sidan kan ju
folk
utanför klubben få kunskap om hur den nuvarande styrelsen sköter sitt
värv.

Och går vi tillbaka till själva frågan om ABC-klubben spionerar på
medlemmarnas
ePost kan jag bara konstatera att en överväldigande majoritet av de som
körde,
och snart kör igen, på vår lilla BBS har bett oss att inte kommunicera
via deras
ABC-adresser.

Omkring 25-27 av 35.

Det säger en hel del om ABC-klubbens nuvarande styrelses ställning
bland medlemmarna.
: Jan-Inge Flüchts blog finns på http://jinge.se
Ken
2004-10-04 08:21:07 UTC
Post by Per S
swnet.org.abc-klubben är ett möte som visserligen en gång startats
av klubben, men har inte används de sista tio åren. Det finns ingen
anledning att väcka det till liv nu för interna diskussioner.
Jo för att vi inte får diskutera det här internt.
Post by Per S
ABC-klubben har ca 1200 medlemmar, vara ca 350 deltar i vår KOM-system
(som har över 100-möte). Det finns gott om plats att diskutera
föreningens angelägenheter där.
Fånigt påstående.
Det är just det som inte fungerar, det vet du mycket väl.
Det är just därför vi diskuterar här istället.
Hade vi fått diskutera klubbens interna problem internt utan att
bli raderade och avstängda så hade det troligtvis kunna bli
riktigt bra, men med styrelsens agerande blev det ju inte så.
Det beror alltså på inkompetens.
Medlemmarna i styrelsen har alltså själva åstadkommit denna situation.
Vi ordnade t.o.m. ett slutet möte i i ABC-klubbens interna
KOM-system, men inte ens det fick vi ha och styrelsen ordnade istället
så att vi blev tvunga att föra ut de interna diskussionerna offentligt.
Det är alltså styrelsen som envist målmedevetet orsakat att dessa
diskussioner blivit offentliga.
Göte Irelid
2004-10-04 08:47:31 UTC
PS> Lite trist att behöva se en "hämndkampanj", men som den gamle
PS> kinesen sa:

PS> "Speglosan vanärar bara sin upphovsman"!

Detta Ordstäv som naturligtvis finns i många tappningar är riktigt
bra, och det stämmer säkert in på oss i "varggropen" som du lite
träffande har sagt vid nått tillfälle. Kul kommentar...

Men vem har bestämt att vi är vargar och du är lamm? Jo det har
du!

Det är att höja sig till skyarna Per

Ovannämnda ordstäv brukar jag kalla för spegling, Som tex. att
säga att Bengan och Elisabeth är värdelösa tidningsmakare likaså
familjen strömberg offentligt, då är min åsikt, bara att man
speglat sin egen oförmåga och sitt eget sjuka jag.

Att bedömma nån som hyena i negativt syffte, speglar väl lite av
den personens innre tankar och rädsla för vad man själv befinner
sig på den skalan

Att offentligt kalla nån för Hitler, speglar väl också lite av vad
den personen befinner sig.

Jag tror fortfarande att du har ett bättre utvecklat sinne för det
demokratiska systemet, att vi kallar varandra för saker och ting
har ju egentligen ingen stor betydelse, när vi på grammet är lika
goda kålsupare.

Men däremot att spionera Cencurera, har vi vargar ju ej sysslat
med.

Så i vågskålen på din ordstävsvåg törs jag mig säga att det väger
tämligen jämt, sånär som på de demokratiska frågorna.

Käre Per du har unvikit att svara på hur du ser på frågan Jinge
och kassören?

Vilken fråga är viktigast tycker du, det tröttsamma tjaffset,
eller manipulerandet av texter och information, för mig står det
ungefär där. För mig enkelt Jag hatar Mobbing och odemokratiska
handlingar, för att själv höja sig ett snäpp.

Nånstans tycker jag att det är synd att försöker fånga pluspoäng
på en sjuk tarm.

Ha det / Göte

Man tackar för att bokstäverna går att tyda numer :-)
Ken
2004-10-04 09:47:06 UTC
Post by Per S
swnet.org.abc-klubben är ett möte som visserligen en gång startats
av klubben, men har inte används de sista tio åren. Det finns ingen
anledning att väcka det till liv nu för interna diskussioner.
Jo för att vi inte får diskutera problemen internt i klubben.
Post by Per S
[...]
men med styrelsens klantiga agerande blev det ju inte så.
Det beror alltså på inkompetens hos styrelsen.
Medlemmarna i styrelsen har alltså själva åstadkommit denna situation.
Vi ordnade t.o.m. ett slutet möte i i ABC-klubbens interna
KOM-system, men inte ens det fick vi ha och styrelsen orsakade istället
så att vi blev tvunga att föra ut de interna diskussionerna offentligt.
Det är alltså styrelsen som envist och målmedevetet orsakat att dessa
diskussioner blivit offentliga.
Göte Irelid
2004-10-04 10:04:22 UTC
Post by Per S
[...]
Det beror alltså på inkompetens hos styrelsen. Medlemmarna i
[...]
och
målmedevetet orsakat att dessa diskussioner blivit offentliga.
Här Ken kan jag bara hålla med, det är mycket motsägelsefullt
påstående, Per borde använda sin omtalade analysförmåga.

Jag skulle inte dra sig för att tvätta byket i abc klubbens egen
pannmur så att säga, men som sagt alla forum jag har testat i, har
jag blivit bortraderad från manegen om man säger. Ifrånsett Ordet
är fritt, det tar en tre fyra timmar att få ut sitt inlägg där,
men det kommer tillslut, är min mening där. / GI
Ken
2004-10-04 22:18:25 UTC
Post by Göte Irelid
Post by Ken
[...]
Den existerar uppenbarligen inte.
Post by Göte Irelid
[...]
De har gjort allt de kunnat för att få ut diskussionen offentligt,
men det förstod de tydligen inte, trots att det är det enda
logiska resultatet av ett sådant agerande.
Ken
2004-10-04 10:05:09 UTC
Post by Per S
Mitt svar är bara - suck! Jag vet inte hur den här cirkusen
lyckats få så groteska propotioner, men det är den inte värd!
Beror på styrelsens oerhört klantiga och envisa agerande.
Post by Per S
Nu är det inte så intressant i detta fall då ABC-klubben är en
ideel förening som har den styrelse de gjort sig förtjänta av,
dvs den de själva har valt!
Svårt att i förväg veta vad dessa styrelsemedlemmar tar sig till.
Nu har det i efterhand visat sig att de är mycket inkompetenta.
Post by Per S
Styrelsen har sedan i sin tur både rätt och skyldighet att själva
eller genom ombud se till att vårt interna KOM-system håller en
anständig debattnivå.
Det har varit i högsta grad anständigt hela tiden.
Vad det hela handlar om är att vi inte får diskutera interna
misstag styrelsen gjort.
Post by Per S
Det tjafs som blossat upp nu är inte någon blivande surdeg utan
en mångårig som jäst över ännu en gång.
Det kommer aldrig att upphöra förrän grundfelet försvinner.
Att tysta ner de som opponerar sig är ingen lösning på grundfelet.
Post by Per S
Några få personer tar sig själva på så stort allvar att det inte
verkar finnas plats för andra,
Då har du missuppfatat detta totalt och tydligen förstår du inte
vad grundfelet är.
Post by Per S
och de tål inte synpunkter på sin framfart.
De som opponerar sig ger sig aldrig förrän grundfelet är borta.
Post by Per S
Att några nu har lämnat föreningen tror jag är bra både för dem
och de datornördar som blir kvar.
De 1200 medlemmarna försvinner snart och kvar blir några av
dessa få nördar som gör allt för att förhindra att medlemmarna
också skall kunna ha social kontakt med varandra i klubben.
En av de grundläggqnde anledningarna till att man går samman
i en klubb är just att ha social kontakt med likasinnade
och utöva det gemensamma intressena tillsammans.
Alltså inte enbart att utöva datorintressen.

Nu har vi drabbats av att somliga är avundsjuka och gör allt
för att förhindra oss normala medlemmar att även ha social
kontakt med varandra.
Det är det som är så sjukt i klubben numera.
Fel människor har valts till styrelsen, de associala.
Post by Per S
Lite trist att behöva se en "hämndkampanj",
Det är ingen "hämdkampanj". Det är ett sätt att rädda klubben
från dess inkompetenta associala fuktionärer.
Jan-Inge Flücht
2004-09-30 16:41:58 UTC
Som punkt två kan jag bara meddela att ingen lÀser någon annans
e-post. Det finns en mycket tydlig policy om det. Med 1200 medlemar
dÀr den övervÀgande delen anvÀnder vår e-postserver blir det för
övrigt ogörligt;-)
Det Àr förståss svårt att bevisa, varför just e-posten Àr ett tacksamt
mål för ryktesspridning.
Jag måste dessvärre göra dig besviken Per !!

Två av ABC-klubbens styrelseledamöter (Sven-Erik Svensson och Bengt
Bengtsson)
har uttryckligen bett mig att *INTE* sända mail via deras
ABC-adresser.. De är av
uppfattningen att klubbens funktionärer läser deras mail..

Dessutom har TRE f.d. styrelsemedlemmar bett mig om exakt samma sak.

Jag har dessa mail kvar så....

ABC-klubben censurerar inlägg i det egna konferenssystemet, och
medlemmar i
styrelsen är av den uppfattningen att mail inte omfattas av
posthemligheten !!

SNÄLLA !!! POLISANMÄL MIG NU FÖR FÖRTAL !!!
=====================================

// Jan-Inge Flücht
: Jan-Inge Flüchts blog finns på http://jinge.se
Claes T
2004-10-04 16:53:05 UTC
On Tue, 28 Sep 2004 23:21:07 GMT, Marcus Strömberg
Post by Marcus Strömberg
Post by Claes T
[...]
Jag ringde dem idag, och ditt intryck av dem överensstämmer med mitt.
Post by Marcus Strömberg
[...]
Enligt Anders Rasping på PTS:

En operatör behöver inte ha någon licens eller tillstånd för att
leverera internet till allmänheten, däremot har han en
*anmälningsplikt* till PTS. Om man inte erbjuder allmänheten tillgång
till internet utan bara t ex klubbens egna medlemmar så är denna klubb
inte anmälningspliktig.
Post by Marcus Strömberg
[...]

En operatör kan mycket väl stoppa epostmeddelanden med spam-filter,
dvs låta bli att leverera viss epost till adressaten. Operatörens
kunder ska givetvis informeras om sådana åtgärder, dvs om operatören
använder någon form av spamfilter som stoppar epost ska kunderna känna
till det och ha accepterat det (t ex genom att bli/förbli kund hos den
operatören).

(De hade också tittat på tillåtligheten i att operatören spärrar
utgående port25-trafik, och sådana spärrar var det också tillåtet att
ha/införa.)
Post by Marcus Strömberg
Vänta bara till vi får alltför effektiva spamfilter som faktiskt
stoppar legitim post. Det är trots allt maskiner och matematiska
operationer det handlar om, inte mänskligt tänkande.
Spamfilter stoppar legitim epost redan idag, det handlar bara om
sannolikheter:
Sannolikheten för att icke-spam stoppas om man blockar post från
IP-adresser listade i t ex CBL är mycket liten.
Sannolikheten för att icke-spam stoppas om man blockar post från
IP-adresser listade i t ex Spamcops DNSbl är mycket stor.
Konsten är att för var och en hitta det optimala spamfiltret, beroende
på hur väsentligt det är att inga legitima meddelande får stoppas:
- Är högsta prioritet att inga legitima mail får stoppas ska man inte
välja en operatör som spam-filtrerar på *någon* grund)
- Är högsta prioritet att slippa så mycket spam som möjligt ska man
leta upp en operatör som använder SPEWS level 2 och Spamcop samt
blockar allt från IP-adresser under APNIC och LACNIC samt dessutom
blockar mail som innehåller vissa ord (läkemedelsnamn med och utan
insprängda skiljetecken, kroppsdelar etc) - men man bör då inse att
man tappar legitima mail ibland t ex från kompisarna i Chile och
Hongkong resp från dem i USA som är MCI/UUnet-kunderoch en hel del
annat.
- Är högsta prioritet att *inga* spam får nå fram är det bara att dra
ut sladden :-)

Och visst saknar kunder/användare i allmänhet kunskapen och insikten
om vilka sannolikheter olika leverantörers olika spamfilter innebär
för blockering av legitim epost, på samma sätt som kunder/användare i
allmänhet saknar kunskap och insikt i om/varför en viss brandvägg är
säker eller osäker - eller till och med vad en brandvägg är bra för.
Man kan bara hoppas att operatörerna väljer vettiga spamfilter och att
de ser till att deras kunder/användare installerar en OK brandvägg, då
*behöver* kunderna/användarna inte själva veta hur riskabla/effektiva
Spamcops DNSbl och MS inbyggda XP-brandvägg är/inte är (även om denna
kunskap vore önskvärd). Och förhoppningsvis stoppar ingen leverantör
mail som innehåller vissa ord, utan att deras kunder/användare känner
till detta i förväg.
Post by Marcus Strömberg
[...]
Du minns nog i och för sig rätt, men.... om Telia har ett spamfilter
och har meddelat sina kunder att de filtrerar bort spam och
Sverigedemokraterna skickar spam så är Telia inte skyldiga att
leverera detta spam till sina kunder (enligt PTS). Om
Sverigedemokraterna *inte* skickar spam så förutsätter jag att Telia
levererar den eposten, annars levererar de inte den tjänst de sålt och
det hela blir en tvist mellan leverantör och kund precis som om man
köpt en bil som inte är i det skick man rimligen kan förvänta sig,
utan att säljaren upplyst om detta. (Man kan i och för sig tänka sig
att Telia i sina villkor beskriver den tjänst kunden betalar för på
ett sätt som tillåter dem att inte nödvändigtvis leverera *någon*
epost, då blir det en fråga om avtalsvillkoren är skäliga och om hur
Telia upplyst om dessa tvivelaktiga avtalsvillkor - en fråga för
konsumentvägledaren i kundens kommun.)

Hälsn
Claes T
Marcus Strömberg
2004-10-05 21:40:51 UTC
Post by Claes T
[...]
Man kan få olika svar beroende på hur frågan ställs. Jag har utgått
från det som gäller i dag. Klubben är inte stängd för nya medlemmar,
tvärtom. Det görs knappast någon prövning av den som vill bli ABC:are,
således liknar klubben i det här avseendet ett företag som Telia eller
vilken annan kommersiell Internetleverantör som helst. Medlemsavgiften
kan jämställas med andra företags avgifter. Att klubbens verksamhet
bedrivs ideellt har inget med saken att göra. När "min" jurist på PTS,
Peder Christvall, fick det klart för sig trodde han att klubbens
verksamhet hamnade bland den som är licensbelagd. Det är inte helt
oviktigt att många medlemmar använder klubben som en Internetpåfart.

För övrigt håller jag med att det finns en tydlig semantisk skillnad
mellan ordet "licens" och "anmälningsplikt". Men här tycks det betyda
samma sak. Det gör det ju i "TV-licens"-sammanhang också.
Post by Claes T
Post by Marcus Strömberg
De regler som gäller för CityMail och Posten gäller alltså
även för Telia, Bostream, Tele2 och allt vad de heter.
Nej.
Är det verkligen prövat? Tillåt mig komma med en analogi.

Posten knäcker i dag sakta men säkert ryggarna och knäna på sina
brevbärare genom att tvinga dem bära ut kopiösa mängder direktreklam.
På måndagar kan det handla om väldigt många extrakilon utöver den
riktiga posten.

Jag kan hjälpa brevbärarna genom att sätta upp en "Ej reklam,
tack"-skylt på dörren. Vill jag inte ha reklam har inte Posten
skyldighet att leverera den till mig. (Inom parantes sagt är brevbärarna
väldigt glada för varje ny Ej reklam-skylt i ett bostadsområde.) Däremot
kan jag inte neka att ta emot räkningar, julkort eller något annat som
faktiskt är adresserat till mig. Det SKA lämnas fram oavsett innehåll.
Samma sak gäller för tidningen Metros Hus & Hem-bilaga som kommer varje
fredag, trots att jag inte bett om den. Den brevbärare som skulle neka
att leverera post ställd till mig på grundval av att han eller hon
förstod att det handlar om reklam (en logga på kuvertet eller dylikt)
lär bli avskedad.

Det är samma sak när det gäller vanlig telefontrafik. Telia får inte
hindra att någon telefonförsäljare ringer mig klockan 20.00 en söndag,
även om de skulle veta att jag avskyr påstridiga säljsamtal. Vill jag
slippa det är det JAG och ingen annan som ska stoppa det.

Och när det gäller e-post kan jag bara konstatera att den dagen
"riktiga" brev börjar ätas upp i spamfiltrerna i större mängder, ja, då
lär Internetleverantörerna tvingas att ta sig an sådana här
funderingar.

Det enda som skulle kunna göra det annorlunda är att Telia och alla
andra inför domstol kan hänvisa till en väl etablerad praxis.

Personligen skulle jag välkomna om spamfilter-användande prövades
juridiskt, gärna ända upp i HD.

Ilska över förlorade mail lär vara lika teknikneutral liksom nyanser i
lagstiftningen inte kan kyla ned upprördheten över smyglästa
LysKOM-meddelanden.
--
Marcus

***@abc.se
O***@mail.
2004-10-06 16:17:11 UTC
MS> smyglästa LysKOM-meddelanden.

Idag gick datainspektionen ut och meddelade att det är förbjudet för
arbetsgivare att läsa privat e-post.

Att smygläsa privata brev är alltså förbjudet!

Rätt självklart egentligen!
Claes T
2004-10-06 16:56:46 UTC
On Tue, 05 Oct 2004 21:40:51 GMT, Marcus Strömberg
Post by Marcus Strömberg
Post by Claes T
[...]
Det är relativt få klubbar/föreningar som är stängda för nya
medlemmar, så att den som svarade mig skulle ha antagit att det var på
det sättet i frågevarande fall förefaller inte sannolikt. Att en
klubbs medlemmar betraktas som en "allmänhet" i vissa sammanhang är
helt klart, exempelvis vid "offentligt" framförande av musik enbart
för en viss klubbs/förenings medlemmar är detta tillståndspliktigt om
i princip "vemsomhelst" kan bli medlem - men att det skulle vara så i
fallet internetleverantörsanmälan var alltså inget *min* svarare tog
upp. Och "Ideell" eller inte tog jag inte upp i min fråga alls, hade
det varit någon skillnad där antar jag att jag fått en motfråga om
det.
Post by Marcus Strömberg
[...]
Du har nog rätt i att svaret till viss del beror på frågan!:-)
(kan du föreställa dig en klubb som erbjuder sina medlemmar
internetanslutning för sina medlemmar där INTE många medlemmar
använder klubben som internetpåfart? :-) (Och hur många ansluter till
internet just via klubben numera?)
Post by Marcus Strömberg
För övrigt håller jag med att det finns en tydlig semantisk skillnad
mellan ordet "licens" och "anmälningsplikt". Men här tycks det betyda
samma sak. Det gör det ju i "TV-licens"-sammanhang också.
Jaså. Jag tolkar "licens" som något man får eller inte får (efter en
ansökan/anmälan om verksamhet), medan anmälningsplikt innebär att man
fullgjort sina skyldigheter (och fått sina rättigheter) bara genom att
meddela ett viss förhållande. Jag tänker på Datalagen/PUL. Och för
att få en TV-licens krävs det att man betalar, det räcker inte med att
man anmäler att man har en TV. Eller har jag missat någon
spetsfundighet i någon TV-licenslag?
Post by Marcus Strömberg
Däremot
kan jag inte neka att ta emot räkningar, julkort eller något annat som
faktiskt är adresserat till mig. Det SKA lämnas fram oavsett innehåll.
Jag antar att du menar att *brevbäraren* inte kan neka att *lämna*
räkningar, julkort eller annat.
Post by Marcus Strömberg
Den brevbärare som skulle neka
att leverera post ställd till mig på grundval av att han eller hon
förstod att det handlar om reklam (en logga på kuvertet eller dylikt)
lär bli avskedad.
Har Posten gjort upp med sina kunder (eller en del av dem) att
addresserad reklam (eller en del av den) ska kastas av brevbäraren?
Självklart inte, och den ska (inte minst därför) levereras.
Kan en epostleverantör göra upp med sina kunder (eller en del av dem)
att addresserad e-reklam (eller en del av den) ska kastas av
"brevbäraren"? Jag hävdar ja, om du motsatt åsikt så kan jag inte
bevisa att du har fel, bara konstatera att vi inte är överens.
Post by Marcus Strömberg
[...]
Just det. Om Gluckiversal Telefåneri Inc erbjuder sina förvalskunder
att "Som abonnent hos oss slipper du telefonförsäljare under helgerna,
vi har en lista över deras telefonnummer och samtal från dessa kopplas
bara fram må-fr 9-17" så har du genom att bli kund hos dem trots/tack
vare detta valt själv att stoppa sådana samtal.
Post by Marcus Strömberg
[...]
Har du någon särskild grund att tro att detta inte redan är något som
ispar funderar mycket över?
Post by Marcus Strömberg
Det enda som skulle kunna göra det annorlunda är att Telia och alla
andra inför domstol kan hänvisa till en väl etablerad praxis.
Min tro är att det inom mycket kort kommer vara en etablerad praxis
att filtrera spam. Och om Telia dessutom kan visa att de meddelat sina
(potentiella och nuvarande) kunder att de filtrerar bort spam (och att
det finns en - om än mycket liten - risk för att annan epost filtreras
bort av misstag) har jag mycket svårt att tro på en fällande dom pga
ett bortfiltrerat meddelande.
Post by Marcus Strömberg
Personligen skulle jag välkomna om spamfilter-användande prövades
juridiskt, gärna ända upp i HD.
Det vore onekligen av ett visst intresse - även om jag tror attt det i
så fall skulle vara i första hand informationen till kunden som skulle
prövas: Var internetleverantören tillräcklig tydlig för att kunden
skulle förstå att viss epost kanske kunde försvinna i filtreringen? -
och en sådan frågeställning är kanske av begränsat principiellt
intresse (och prövningstillstånd skulle f.ö. knappast beviljas om det
var en sådan värderingsfråga det hängde på).