Väcka liv i en ABC80 inkl kasset, och floppydrv
m***@gmail.com
2017-06-28 13:39:17 UTC
Hej

Jag sitter och sommarjobbar på Sveriges rundradiomuseum i Motala. Jag har fått det ärofulla uppdraget att få igång ett abc80-kit. För att köra lite demon och spel på.
Mitt problem:

Luxor (Nokia) har dumpat tonvis med prylar så det är lugnt. Tyvärr verkar alla 5.25 floppys dött genom åren.

1:Hur ordnar man en systemdisk idag?

2:Hur får man igång den (jvla) kastettspelare?
[testat load cas: och run cas: och därefter tryckt in play. Även testat att trycka in play och därefter skrivit in kommandot. Resultatet är att i första fallet så tänder den en röd lampa på playknappen och släcker den rätt raskt. I andra fallet tänder den lampan på play och paus och efter kommandot släcker lamporna. Jag har inte fått den att köra play men den kan spola f/r]

Mvh

Markus Engholm

ps ja jag vet jag är sån NOOB
Markus Engholm
Kanke ngn här skulle kunna tänka sig att sända mig en fungerande systemdiskett?
Markus Engholm
2017-09-10 08:40:32 UTC
Post by m***@gmail.com
[...]
Sorligt men det känns som om detta är ett tämligen dött forum.