ABC-klubben
Jan-Inge Flücht
2004-06-10 09:32:18 UTC
Är det dags att lägga ner ABC-klubben?
--------------------------------------

Ja det är en fråga som jag, och säkerligen många med mig, ställer
från och till. För att belysa orsakerna till frågan så ska jag
berätta lite om vad som händer, och har hänt, i klubben de senaste
åren.

ABC-klubben bildades tidigt på 80-talet som en användarförening
vars gemensamma intresse var Luxors gamla ABC-datorer. Av
naturliga skäl så har andelen ABC-datorer minskat vilket har gjort
att klubben idag domineras av PC-intresserade och en och annan
Linux/Unixfantast.

Att medlemsantalet sjunkit dramatiskt de senaste tio åren beror på
att datorerna blivit mer eller mindre var mans egendom. Förr var
många medlemmar i "bilistklubbar", men den tiden är förbi nu när
det finns miljontals bilar. Parallellerna är uppenbara.

Klubben har genom åren haft en tämligen välskött ekonomi. Idag har
klubben cirka 1000 medlemmar och över en miljon kronor i kassan.
Detta kan, jag upprepar "kan", ha en betydelse för utvecklingen i
klubben men jag vet inte säkert.

För ett halvår sedan beslöts det att klubben skulle byta
leverantör av fast Internetförbindelse. Det uppdrogs åt styrelsens
ordförande att hålla i den upphandlingen vilket han oxo gjorde.

Efter ett tag visade det sig att UseNet News inte ingick i den nya
upphandlingen vilket upprörde ett större antal medlemmar. I vart
fall över 20 medlemmar. När dessa medlemmar uttrycker sina åsikter
om denna brist i klubbens interna konferenssystem så märks det..

:-/

Själv frågade jag ordföranden i ett mail hur upphandlingen gått
till, och vilka krav man ställt på den nya leverantören av
bandbredd.

Jag fick ett svar med vändande mail där han skrev att han själv
inte var engagerad i frågan eftersom han vid tidpunkten befann sig
i Asien.

Det visade sig dock snabbt att den uppgiften var osann. Det är
möjligt att han varit i Asien, men han hade full kontroll över den
upphandling man gjort men han hade helt enkelt "glömt bort" att ta
reda på om den nya leverantören oxo kunde leverera UseNet News.

I det läget skrev jag en redogörelse för detta i klubbens egna
LysKOM-system i mötet "Medlemsforum" för att jag själv tycker att
medlemmarna bör känna till frågor som berör medlemmarna..

Är man förtroendevald i en förening och ska sköta en upphandling,
ja då ska man inte ljuga när medlemmarna frågar om saken. En
väldigt udda synpunkt visade det sig snart att vara...........

Min text, som förklarade det som skett, raderades omedelbart ur
klubbens konferenssystem. Själv blev jag avstängd så jag kunde
vare sig läsa eller skriva i det. Andra medlemmar ifrågasatte
givetvis detta agerande från styrelsen vilket ledde till fler
avstängningar.

Som mest var vi fem personer som var avstängda samtidigt. Det för
att vi ifrågasatt upphandlingen och agerandet hos en styrelse-
medlem.

När vi efter att andra medlemmar agerat, inklusive det
revisionsföretag som klubben anlitar, åter blev insläppta så
startade vi ett slutet möte i klubbens system. (LysKOM har
möjlighet att ha slutna möten, och likaledes skyddade. Dvs. de
syns inte om man listar alla möten (motsvarar newsgrupper)).

En av orsakerna till att vi skapade ett slutet möte var att vi på
det sättet ville ha möjlighet att diskutera utvecklingen utan att
drabbas av censur. Vi hade ju alla blivit vittnen till hur texter
raderas från systemet och folk med för styrelsen obekväma åsikter
kastades ut.

Under den perioden då vi varit avstängda från klubbens interna
system har vi kommunicerat med varandra och medlemmar via mail. Vi
har oxo haft kontakt med andra medlemmar, bla ur styrelsen, och
till vår förvåning har dessa bett oss att använda andra
mailadresser än de som de har i klubben. Detta på grund av att de
tror att systemoperatörerna i Stockholm läser deras mail. Det är
således styrelsemedlemmar (!!) som har dessa farhågor vilket säger
en del om det klimat som gäller i klubben idag..

Vi borde således inte ha blivit så förvånade när vi återigen
drabbades av uteslutning ur klubbens system. Denna gång hade
styrelse/sysop kopierat texter och bilder från det slutna mötet,
(det möte som inte ens syns..) Några av texterna var väl
antagligen kritiska till styrelsen och dess agerande kan man tro..

För att legitimera sitt snokande i slutna möten så hävdar man från
klubbens sida att man har skyldighet att göra detta enligt lag.
Det är givetvis en grov lögn (vi har kollat med justitie-
departementet), men vad gör man inte för att få ordning på sina
paranoida tendenser.

Idag är tre personer hindrade från att komma in i ABC-klubbens
interna konferenssystem. Ytterligare 3-5 personer riskerar att åka
ut ur systemet de närmaste dagarna, varav en person enligt ryktet
är styrelsemedlem..

Frågor ??

: Jan-Inge Flücht
. ***@hotmail.com
: www.jinge.se
Peter Karlsson
2004-06-10 15:03:35 UTC
Idag är tre personer hindrade från att komma in i ABC-klubbens interna
konferenssystem.
Tja, det är fortfarande synnerligen självförvållat.
--
\\// Peter - http://www.softwolves.pp.se/

I do not read or respond to mail with HTML attachments.
Ken
2004-06-10 15:17:47 UTC
On Thu, 10 Jun 2004 16:03:35 +0100, "Peter Karlsson"
Post by Peter Karlsson
Post by Jan-Inge Flücht
Idag är tre personer hindrade från att komma in i
ABC-klubbens interna konferenssystem.
Tja, det är fortfarande synnerligen självförvållat.
Det där vet du absolut ingeting om.
Det finns saker som undanhållits er andra.
Jan-Inge Flücht
2004-06-10 16:00:34 UTC
Det där vet du absolut ingeting om. Det finns saker som
undanhållits er andra.
Så är det Ken. Det är i sig tragiskt att folk inte får information,
men det beror ju på att varenda inlägg [med] information omedelbart
raderas samt att informatören blir handlöst utkastad ur ABC-klubbens
system.

Det är ju så förbannat illa i nuläget att de styrelsemedlemmar som
är kritiska till klubbens agerande inte *vågar* sända/ta emot email
inom klubbens eget system. Och t.o.m. gamla styrelsemedlemmar jobbar
häcken av sig för att fixa fram alternativa mailadresser.. :-(

Jag tycker att det är en stor tragik i sig att en gammal fin
förening plötsligen ska sänkas av ett antal människor vars motiv jag
inte begriper. Det enda jag förstår är att de jobbar häcken av sig
för att sänka klubben men jag förstår inte varför.

De pengar som ligger på kistbotten är ju inte stora nog för att ta
heder och ära av sig själva..?

: Jan-Inge Flücht
. ***@hotmail.com
: www.jinge.se
AndersN
2004-07-13 21:47:14 UTC
Och börja inte tjafsa med Nilkas! Då får du tjafsa i en evighet Jinge. Han
fattar inte när han ska sluta!
Jan-Inge Flücht
2004-07-13 21:55:19 UTC
A> Och börja inte tjafsa med Nilkas! Då får du tjafsa i en evighet
A> Jinge. Han fattar inte när han ska sluta!

Det drar iväg i en himla massa mail utan att man kommer någonstans.
Men varför kom det två likadana texter? Eller är det ett resultat av
min serverdykning? Postade du om det?

: Jan-Inge Flücht, från bbs.jinge.se, www.jinge.se
AndersN
2004-07-13 21:47:14 UTC
Jan-Inge Flucht
2004-07-13 22:13:28 UTC
A> Och börja inte tjafsa med Nilkas!

Kul Anders! :-) I mitt referensprogram så har du rätt namn, men
texten är obefintlig _men_ från swnet.husdjur.hundar (?) enligt
headern.. :-) I mitt lokala mailprogram ser det helt korrekt ut.

: Jan-Inge Flücht
: ***@pa.hemsidan
: www.jinge.se

Peter Karlsson
2004-06-10 19:58:23 UTC
Post by Ken
Det där vet du absolut ingeting om.
Det jag sett av folk som uteslutits har varit folk som uppfört sig dåligt.
Nu har jag iofs gått ut ur de möten där de värsta tomtarna håller till,
och där är det lugnt och trevligt.

Ken
2004-06-10 20:06:55 UTC
On Thu, 10 Jun 2004 20:58:23 +0100, "Peter Karlsson"
Post by Peter Karlsson
Post by Ken
[...]
Något sådant har inte jag sett som har kunnat vara
orsakt till avstängning. Jag är med i många möten
och är själv mötesadministratör.
Vilka möten menar du?
Vad är det för uppförande som varit dåligt?
Jan-Inge Flücht
2004-06-10 15:52:24 UTC
JIF> Idag är tre personer hindrade från att komma in i
JIF> ABC-klubbens interna konferenssystem.

PK> Tja, det är fortfarande synnerligen självförvållat.

Det är en intressant synpunkt.

Inte bara för att den är felaktig utan mer därför att det är den
s.k. "styrelsens" mantra som upprepas i tid och otid.

Nu förhåller det sig i praktiken så att det idag är tre personer
som är avstängda från möjligheten att diskutera klubbens väl och
ve i klubbens interna system. Det är på väg att utvecklas dithän
att det snart är 8-9 personer fimpade, varav ryktesvis en
styrelsemedlem.

Det har t.o.m. hävdats att ytterligare en styrelsemedlem riskerar
att avstängas liksom ett par f.d. styrelsemedlemmar.

Att våra avstängningar är självförvållade säger jag inget emot.
Det är i högsta grad sant.

Men anser du verkligen att det är riktigt att man ska stänga av
folk beroende på att de är kritiska mot det djävla FIFFEL som
nuvarande styrelse tycks ägna sig åt ???

Vore det inte rimligare att man tog den diskussionen internt i
klubben ??

I klubbens eget konferenssystem ??

Varje _antydan_ till kritik leder i nuläget till att texterna
raderas från Medlemsforum samt att den som skrivit texten kastas
ut.

Tycker du att DET är korrekt Peter ????

: Jan-Inge Flücht
. ***@hotmail.com
: www.jinge.se
Peter Karlsson
2004-06-10 20:02:12 UTC
Post by Jan-Inge Flücht
Det är en intressant synpunkt.
Det jag sett av vad folk pysslar med så kan jag förstå att de blir
avstängda.
Post by Jan-Inge Flücht
utan mer därför att det är den s.k. "styrelsens" mantra som upprepas i
tid och otid.
Nu har jag inte kollat något vad styrelsen anser, utan det var min egen
synpunkt. Och vad menar du med "s.k"? Nu har jag förvisso inte varit med
på årsmötet på ett tag (Stockholm ligger trots allt en bit bort), men mig
veterligen är den styrelse som finns korrekt vald.
Post by Jan-Inge Flücht
Men anser du verkligen att det är riktigt att man ska stänga av folk
beroende på att de är kritiska mot det djävla FIFFEL som nuvarande
styrelse tycks ägna sig åt ???
Det har jag inte sett något om. Det enda jag sett något om är en massa
folk som uppför sig dåligt. Jag gick ur de berörda mötena när de värsta
tomtarna gick bärsärk, så jag har sluppit läsa de värsta dumheterna.
Post by Jan-Inge Flücht
Varje _antydan_ till kritik leder i nuläget till att texterna raderas
från Medlemsforum samt att den som skrivit texten kastas ut.
Jag har inte sett att några meddelanden raderats, däremot har de flyttats
till lämpligare möten, något som är helt på sin plats i ett modererat
forum.

Chi
2004-06-10 21:27:30 UTC
Jan-Inge Flücht
2004-06-10 21:35:56 UTC
Intressant inlägg Chris.. :-)

: Jan-Inge Flücht
. ***@hotmail.com
: www.jinge.se
Jan-Inge Flücht
2004-06-10 21:35:29 UTC
PK> Jag har inte sett att några meddelanden raderats, däremot har
PK> de flyttats till lämpligare möten, något som är helt på sin
PK> plats i ett modererat forum.

Vi är säkert tiotalet personer som fått texterna raderade. Så fort
vi på något sätt diskuterar det, eller på annat sätt tar upp
frågor som rör styrelsen, så försvinner texterna.

Att du inte sett det kan vi givetvis inte lasta dig för, för
texterna försvinner ju ut i den binära världsrymden. De RADERAS,
och flyttas inte till ngt annat möte som du säger.

Det möte som, i vart fall i mitt tycke, drabbas värst är
Medlemsforum. Så fort en text sänds dit så åter den väck. Det du
borde göra är att fråga dig VAD som står i dessa texter i.s.f. att
inbilla dig att det är några "tomtar" som skriver.

Peter, vad tror du att det är som gör att två medlemmar i
styrelsen idag inte vill att deras post ska gå via klubben?

Varför begär du inte att få se de texter som du tror har
"flyttats"?

Jag är ledsen Peter, men INTE EN ENDA TEXT är flyttad till något
"lämpligare möte" som du skriver.

Vad tror du att det är som gör att du tror det? Jo någon ljuger
för dig Peter. Någon försöker inbilla dig att det är "tomtar" som
skriver saker som sedan flyttas..

Det rör sig i stället om ett _antal_ medlemmar som försöker föra
en dialog som i högsta grad berör ABC-klubben och dess medlemmar.
Den dialogen får inte föras för vissa i styrelsen eftersom
styrelsens eget agerande då kommer fram i ljuset.

Det handlar om mörkläggning !

Begär att få se de raderade texterna från Medlemsforum !!

: Jan-Inge Flücht
. ***@hotmail.com
: www.jinge.se
Peter Karlsson
2004-06-11 05:06:12 UTC
Att du inte sett det kan vi givetvis inte lasta dig för, för texterna
försvinner ju ut i den binära världsrymden.
Det är lätt att se om inlägg raderas eftersom indexen inte stämmer längre.
Jag har inte märkt att de skulle gjort det, men jag kan naturligtvis inte
garantera att så inte har hänt, eller att jag läste inläggen innan de
eventuellt har raderats.

Men som sagt, jag läser inte längre de möten som berörs, på grund av att
det postas så mycket skräp i dem. Jag försökte gå in i dem igen för ett
par dagar sedan igen, men det såg precis lika illa ut då.
Peter, vad tror du att det är som gör att två medlemmar i styrelsen idag
inte vill att deras post ska gå via klubben?
Det finns så många som tycker om att förstöra för andra att jag inte vill
spekulera i det.

Jan-Inge Flücht
2004-06-11 05:12:35 UTC
> [...]
PK> grund av att det postas så mycket skräp i dem. Jag försökte gå
PK> in i dem igen för ett par dagar sedan igen, men det såg precis

Fast Medlemsforum borde inte vara ett skräpmöte. Men det blir det i
och med att så många texter raderas därifrån. Det du borde göra är
att få ta del av de texer som raderats och själv göra din bedömning
om det är irrelevant eller ej.

Nu kan du iofs förvänta dig att få ta del av de raderade texterna
ändå på lite sikt. Jag funderar på att posta några av dem här där de
inte kan raderas. Då kan ju alla ta ställning till dem..

Men det är synd att man inte kan klara upp sådant internt i klubben
på grund av att styrelserepresentanterna blir så rädda.

: Jan-Inge Flücht
. ***@hotmail.com
: www.jinge.se
Ken
2004-06-11 10:50:17 UTC
On Fri, 11 Jun 2004 06:06:12 +0100, "Peter Karlsson"
Post by Peter Karlsson
Men som sagt, jag läser inte längre de möten som berörs,
på grund av att det postas så mycket skräp i dem.
Jag försökte gå in i dem igen för ett par dagar sedan
igen, men det såg precis lika illa ut då.
Vad är det som är "skräp" för dig men inte för oss andra?
Alla är vi olika och har olika intresseområden.
Vissa är enbart datornördar och sitter och grottar enbart med
sina grejor, medan andra även vill ha en social kontakt mellan
oss datorintresserade i klubben och även diskutera det mesta
som händer omkring oss. Ni som inte gillar sådan social normal
kontakt kan låta bli de få mötena där vi håller kontakten med
varandra, men det har visat sig att ni är så förbannat nyfikna
att ni inte kan låta bli ändå. Så har ni mage att klaga på oss.
Håll er på er kant om ni inte klarar en social samvaro.
Ni behöver inte alls vara med i de allmänna mötena eller de
möten som handlar om annat än datorer om ni inte klarar av det.
Ingen tvingar er.
Det finns faktiskt gott om plats för alla och ni behöver inte
fortsätta mobba bort de medlemmar som inte passar er smak.
Alla betalande medlemmar är faktiskt viktiga.
Alla behöver inte vara datornördar i ABC-klubben.
Det finns plats för vanliga datorintreserade människor också.
Den här mobbingen mot medlemmar måste avslutas snarast.
Post by Peter Karlsson
Det finns så många som tycker om att förstöra för andra
att jag inte vill spekulera i det.
Det är därför vissa av de styrande borde bytas ut redan nu.
De lyckas alltför ofta förstöra för medlemmarna numera.
Dock gäller det långt ifrån alla funktionärer bör tilläggas.
Det är några få i klubbens ledning som de senaste åren
lyckats ställa till det på detta vis.
Vi har haft det lugn och bra i ABC-klubben under långa tider
utom förra våren och denna vår när det uppdagades en del
oegentligheter angående upphandlingen och då den totalgalne
SuperMAD slog till och förstörde stämningen totalt i
ABC-klubben med sitt oerhört klantiga agerande.
Det klantiga agerandet har gjort att den diskussionen inte
har kunnat hållas internt i ABC-klubben och nu styrs över
i detta offentliga forum istället. Tystnad och censur är
orsaken till det långdragna bråket som knappast tar slut
på länge än. Allt beror på styrelsens agerande framöver.
Tystnad kommer att göra att det aldrig tar slut.
En ärlig och öppen diskussion kan däremot ordna det hela.
Peter Karlsson
2004-06-14 17:15:47 UTC
Post by Ken
Vad är det som är "skräp" för dig men inte för oss andra?
Diverse e-gräl (flamewars) som böljat fram mellan olika möten. Jag har
utträtt ur dem för att slippa läsa dem.
Post by Ken
Det finns faktiskt gott om plats för alla och ni behöver inte fortsätta
mobba bort de medlemmar som inte passar er smak.
Jag har inte mobbat någon. När jag tröttnade på de värsta
sandlådedebatterna utträdde jag ur mötena och slutade läsa i dem. Om du
vill beskylla någon för att mobba någon så får du hitta någon som är mer
skyldig.

Jan-Inge Flücht
2004-06-14 19:54:02 UTC
> [...]

PK> Jag har inte mobbat någon. När jag tröttnade på de värsta
PK> sandlådedebatterna utträdde jag ur mötena och slutade läsa i

Jag såg inte att Ken påstod det heller. Men det finns som bekant
folk som ägnar sig åt mobbing. En person startade t.ex. ett nytt
Fritt Forum bara för att "det inte var tillräckligt högt i tak" i
det gamla. Vederbörande (som oxo är en av sysopparna!!) satte
igång en djääävla kampanj i Fritt Forum. Snacka om mobbing..

Dessutom så _vägrar_ styrelsen att åtgärda de två som är värst
alla kategorier.. En f.d. ordförande och ett pucko som drar en
massa syre om prisboxare och annat... :-I

Resultatet av styrelsens tillkortakommanden har blivit att vi
startat ett nytt KOM-system som redan är i drift. Bbs.jinge.se
ligger den på. Tills nu är det bara 7-8 klubbmedlemmar som kör
där, men vi kommer att släppa in allt fler.. Vartefter folk
ansöker antar jag.. Vi får se..

Vi kommer oxo att låta andra än klubbmedlemmar hoppa in, vettigt
folk som vi känner från andra system, bla härifrån UseNet. Men jag
kan tycka att det är lite synd faktiskt. Klubben var bra för bara
ett par år sedan. Men sedan har styrelsen kört ner den i botten
och sista året har bara varit en himla stor katastrof.

Att ljuga för medlemmarna om en upphandlig är inte speciellt
förtroendeingivande när det är ordföranden som står för
ljugeriet.. :-I

Risken är ju stor att det kommer att leda till medlemstapp av
format framöver. I alla fall kommer säkerligen en hel del att
välja bort ABCKOM som det nu sköts..

Och när det nu finns alternativ...

: Jan-Inge Flücht
: ***@jinge.se
: www.jinge.se
Ken
2004-06-14 23:12:50 UTC
On Mon, 14 Jun 2004 18:15:47 +0100, "Peter Karlsson"
Post by Peter Karlsson
Post by Ken
Vad är det som är "skräp" för dig men inte för oss andra?
Diverse e-gräl (flamewars) som böljat fram mellan olika möten.
Jag har utträtt ur dem för att slippa läsa dem.
Vad är det för något? (e-gräl, flamewars)
Har aldrig hört talas om uttrycken ens.
Jag har nog aldrig sett sådant vad jag vet
eftersom gräl inte har förekommit ännu där.
Ken
2004-06-14 23:15:13 UTC
Post by Peter Karlsson
Post by Ken
[...]
Det finns gott om andra som gör, du har dock inte gjort det
vad jag vet. Du har gjort rätt som gått ur möten du inte gillar.
Det är så en normal människa gör. Man är bara med i
sammanslutningar (möten) där man trivs.
Jan-Inge Flucht
2004-06-11 21:24:04 UTC
Post by Peter Karlsson
inläggen innan de eventuellt har raderats.
Testa att hämta 500 texter från Medlemsforum och se hur många texter
du får hem.. :-)
--
: Jan-Inge Flücht
: ***@intemail.com