ABC-bladet
Lars Strömberg
2004-11-20 10:06:36 UTC
De som förra året gick med i ABC-klubben blev lovade att få en
tidning, ABC-bladet, fyra gånger under året. Hittills har 1, säger
ett enda, nummer av tidningen kommit medlemmarna till del.
Orsaken kanske kan avläsas i de inlägg som förekommit i klubbens
konferenssystem:

-------

"vi i redaktion får veta från flera håll (både från funktionärer
och medlemmar) hur uselt och totalt värdelöst bladet är nu för
tiden. De drar sig inte heller för personpåhopp och i det läget så
känner jag att NU räcker det."

"Jag har känt en sådan olust över det som skett."

"Varför skall man sitta här och lägga ner både tid och pengar för
att bara få förolämpningar från personer som borde veta bättre"

"oförskämdheter, kritik och elakheter har haglat som det värsta
oväder"

"bråk och allt missnöje"

"Att projicera sin egen oförmåga på andra leder ingen vart"

"Nu ska du inte ljuga"

"För er medlemmar så dementerar jag Pers inlägg kraftigt.
Vissa delar innehåller osanning och en del rejäla lögner."

"vi skulle slippa personpåhoppen, avundsjukan och elakheterna, men
så är tydligen inte fallet"

"Jag orkar inte bemöta fler av Pers tarvligheter just här. Pers
inlägg bevisar att det förekommer mycket skitsnack bakom
kulisserna"

------

Det torde väl inte förvåna någon att de utlovade tidningarna har
uteblivit efter att ha läst ovanstående citat från de två senaste
dagarnas diskussion om varför ABC-bladet inte kommit.

Nu påstår faktiskt ABC-klubbens redaktion att den uteblivna
tidningen i själva verket inte beror på den stämmning i ABC-klubben
som kan avläsas av ovanstående citat. Som om det inte vore nog med
det bråk som kan avläsas i citaten så säger man i stället att de
uteblivna tidningarna beror på att tryckeriet som tryckt ABC-bladet
lagts ner. Det påstod man redan i början av juni.

Felet är bara att tryckeriet inte alls lagts ner. Tvärtom, det
fungerar i högsta välmåga.
Påståendet att tryckeriet är nedlagt är inget annat än en lögn.

Vad som hänt är att man flyttat produktionen från Bromma till
Västerås. Efter telefonkontakt med tryckeriet, huvudkontoret finns
fortfarande i Stockholm, så visar det sig att alla andra förenings-
och facktidningar som trycktes i Bromma numera trycks i Västerås.

Jag kollade uppgiften att tryckeriet lagts ner som redaktionen
påstått. Det har inte alls lagts ner eller gått i konkurs. Tvärom,
de lever och frodas i högsta välmåga.
Vad som hänt är att pressen på Ranhammarsvägen i Bromma där Bladet
oftast trycktes lagts ner och produktionen har flyttats till
Västerås.
Hos Edita i Västerås trycker man numera allt det som tidigare
trycktes i Bromma.
Så enkelt är det!

Tryckeriet finns alltså kvar men på en ny geografisk plats. Vilket
ju inte betyder ett enda dugg när man sänder datafiler. Jag menar,
det spelar ju ingen roll om man skickar en fil till Bromma eller
Västerås.

Uppgiften om att tryckeriet lagts ner eller gått i konkurs är alltså
felaktig! Fast bra att skylla på när man misslyckas med att ge
medlemmarna vad de betalt för!
Jan-Inge Flücht
2004-11-20 10:33:51 UTC
Post by Lars Strömberg
De som förra året gick med i ABC-klubben blev lovade att få en
tidning, ABC-bladet, fyra gånger under året. Hittills har 1, säger
ett enda, nummer av tidningen kommit medlemmarna till del.
Ja det är väl ingenting som fungerar som det ska i den klubben.
Lyckligtvis har vi som begärt utträde fått tillbaka erlagd
medlemsavgift.
Hur många som kommer att förnya medlemsskapet 2005 får man ju
vissa funderingar om..
: Jan-Inge Flüchts blog finns på http://jinge.se
Lars Strömberg
2004-11-20 12:14:56 UTC
JIF> Ja det är väl ingenting som fungerar som det ska i den
JIF> klubben.

Det må vara en sak. Jag tycker ändå att det ljugande som kastas
medlemmarna rakt i ansiktet är värre.

Som det här med ABC-bladet!
Tidningen har alltid kommit ut med minst fyra nummer om året. Och
med fyra nummer menas fyra, eller vissa år fem, fyskiska
papperstidningar som medlemmar fått i handen hemma.

Hitttills i år har ett nummer kommit ut.

Resten har hittills uteblivit och orsaken till de uteblivna
tidningarna har visat sig vara ren och skär lögn!

Man påstår alltså att tryckeriet lagt ner. Vilket inte är något
annat än rena rama lögnen. Tryckeriet lever och har hälsan.
För att förklara sig inför medlemmarna så ljög man hellre än
berättade sanningen.

Det är inget annat än ren och skär ynkedom!
För att inte säga pinsamt!
Jan-Inge Flücht
2004-11-20 13:12:00 UTC
Post by Lars Strömberg
JIF> Ja det är väl ingenting som fungerar som det ska i den
JIF> klubben.
Det må vara en sak. Jag tycker ändå att det ljugande som kastas
medlemmarna rakt i ansiktet är värre.
Jo det gäller ju praktiskt taget allt också. Från ordförande Gabriel
som
ljög och sa att han varit utomlands vid upphandlingen av fast lina till
andra företrädare som ljuger om att tryckeriet gått omkull.
Post by Lars Strömberg
Det är inget annat än ren och skär ynkedom!
För att inte säga pinsamt!
Det är sant. Men tror du att styrelsen kommer att beviljas ansvars-
frihet på årsmötet? Det tror inte jag. Och kassören Tommy F kommer
väl att få löpa gatlopp där ute i Alvik då.

Själv hoppas jag att medlemmarna försöker få insyn i finanserna. För
något motiv till att sätta ljugandet i system måste ju finnas..
: Jan-Inge Flüchts blog finns på http://jinge.se
hilli
2004-11-22 10:25:54 UTC
Post by Lars Strömberg
[...]
Hej!

Men Lasse, detta är väl vad vi förväntade oss?

Du gav redaktionen och ABC-Bladet längre tid än jag.
Jag trodde det skulle spricka ganska omedelbart men
du höll inte med mig, du gav dem ett år till innan det skulle
spricka och du fick RÄTT.

Synd när det gäller Bladet eftersom det varit en tidning som genom åren
hållit hög kvalitet, men men under de senaste åren bara blivit sämre.

Det är inte så enkelt att "göra" en tidning som man kanske tror.

/chris
fd medlem
Jan-Inge Flücht
2004-11-22 11:11:10 UTC
Post by hilli
[...]
Vilket iofs är en klen tröst. Nu börjar medlemmarna droppa av en efter
en p.g.a.
styrelsens oförmåga att leda klubben. DEt tycker jag är utomordentligt
trist.

Det vore bättre om de rökte ut styrelsen och sparkade dem all världens
väg!
: Jan-Inge Flüchts blog finns på http://jinge.se
Lars Strömberg
2004-11-22 16:26:54 UTC
Post by hilli
Det är inte så enkelt att "göra" en tidning som man kanske tror.
Tja, det är heller inte speciellt svårt.

Fast när man läser hur det går till av dem som verkligen sitter
inne med informationen så förstår man kanske varför det blir som
det blir. Den 21/6 förelades medlemmarna denna upplysning från
ordföranden:

"det skulle du ha läst i bladet om tryckeriet inte hade gått i
konkurs."

Felet är bara att den är felatig. Tryckeriet har INTE gått i
konkurs eller lagts ner. Infon till medlemmarna är alltså
felaktig. Trots detta fortsätter han:

"Jag kan inte informera om något om jag själv inte får någon
information."

Nej, det är ju en korrekt upplysning att man inte kan informera om
något man inte känner till. Trots hans uppenbara insikt om detta
faktum fortsätter han med den felaktiga informationen:

"Jag vet inte heller om det var konkurs eller bara nedläggning."

Sanningen är att det var varken det ena eller det andra.
Tryckeriet är, som sagt, vare sig nedlagt eller gått i konkurs.
Redaktionen fortsätter dock den 22/6 att felaktigt hävda att
tryckeriet lagts ner:

"Edita har lagt ner med omedlebar verkan"

För att ändå information om klubben skulle nå medlemmarna sa
redaktionen samma dag, alltså för 5 månader sedan, att man skulle se
till att det las ut en pdf-variant av Bladet som medlemmarna kunde
läsa. Ännu i denna dag har denna inte setts till:

"Men en pdf.version skickar jag till er när allt är klart. vilket
det blir nu endera dagen."

Den endera dagen är nu fem månader avlägsen. Jag vet inte riktigt
hur man definierar endera dagen, men att det skulle röra sig om 5
månader torde väl vara osannoligt?

I stället diskuteras orsaken till den obefintliga nedläggningen av
tryckeriet på det här sättet:

"Den grymma verkligheten i företagsvärlden. Det där med "välfärd"
är en skröna som blir mer och mer ihålig."

Visserligen kan verkligheten vara grym. Vad välfärd har med
tryckeriets obefintliga upphörande att göra är dock en gåta.
Vad som händer efter ryktet om trckeriets nedläggning finner vi
dock svar på:

"Vad som händer nu är att bladet blir försenat, inget annat."

Visserligen kan förseningar ibland vara avsevärda, men närmare ett
halvår kan knappas kallas för försening. Men vad är det då? Fler
frågade sig uppenbarligen samma sak:

"Var tog ABC-bladet 2/2004 vägen? det är trots allt den tolfte
juli!"

Tja, vad ska man säga? Frågan är fortfarande relevant i högsta grad
eftersom det fortfarande inte denna dag den 22/11 ännu inte synts
till. Har nästa tryckeri också gått i konkurs? Fler börjar också
undra. En månad senare, den 13/8 ställs frågan igen:

"till mej har det inte kommit nån tidning"

Det besvaras med att man - äntligen - tagit ett beslut:

"Vi tog ett beslut att bladet utkommer nu i september som ett
dubbelnr"

Felet är bara att det ännu i denna snöiga dag i november ännu inte
synts till. Samt att man med en dåres envishet forsätter med
"orsaken" till förseningen, nämligen att:

"vårt vanliga tryckeri tyvärr kastat in handduken"

Vilket inte heller nu är sant.
Efter ytterligare en tid, nämligen den 4/10 efterlyses tidningen
igen:

"nu var det länge sedan jag fick något ABC-blad"

Och nu griper självaste chefredaktören in och drar dagen därpå samma
valser en gång till, ungefär som en grammofonskiva som hakat upp
sig:

"tryckeri som vi anlitat för att trycka Bladet har med kort varsel
fått lägga ner sin verksamhet"

Vilket alltså inte blir mera sant bara för att en chefredaktör säger
det. Tvärtom! Däremot har han något lovande att meddela samma dag
den 5/10:

"detta dubbelnummer är nu klart och skall skickas in till ett nytt
tryckeri i denna veckan"

Det var nu för över en månad sedan. Huruvida redaktionen för ABC-
bladet anser det vara liktydigt med bibliska underverk varje dag det
utkommer dags- och veckotidningar förtäljer inte historien. Men
osannolikt är det nog inte!

Jag undrar om det inte gått fortare om redaktionen anammat de gamla
vikingarnas sätt att de ut information - nämligen på runstenar!
Marcus Strömberg
2004-11-21 17:13:05 UTC
(Avstå från sånt här skit!)
Post by Jan-Inge Flücht
Ja det är väl ingenting som fungerar som det ska i den klubben.
Klubben fungerar väl bra? Jag har då inte märkt att den skulle svikta
på något avgörande sätt. Jaja, förutom detta faktum att jag aldrig
lyckats få något vettigt grepp över INN... Datorsystemen rullar på
lika väloljat som tidigare och personligen kan jag inte gnälla över
funktionaliteten. Modempoolsbekymren var beklagliga, men ska vara
åtgärdade nu.

Man kan alltid anmärka på att en och annan medlem kopplar på alla
tillgängliga självförsvarsmekanismer när kritik yppas i LysKOM, men
man får ta det onda med det goda. Clarence Ekmans död har dessutom
i stort återställt den anständighet i LysKOM / MSG jag minns från mitten
av 90-talet, före CE:s ankomst.

Beklagligt nog har en intressant röst i LysKOM i dag meddelat att han
inte har för avsikt att fortsätta med sitt medlemsskap.
Post by Jan-Inge Flücht
Hur många som kommer att förnya medlemsskapet 2005 får man ju vissa
funderingar om..
Ja, det kan man, men diverse styrelseledamöter och kanslister påstår
att ABC:s ekonomi är god. Mycket god, till och med.
--
Marcus

***@abc.se
Ken
2004-11-21 17:27:17 UTC
On Sun, 21 Nov 2004 17:13:05 GMT, Marcus Strömberg
Post by Marcus Strömberg
Klubben fungerar väl bra? Jag har då inte märkt att den skulle
svikta på något avgörande sätt.
Jodå, medlemmarna flyr liksom de som mobbas bort av de styrande.
Alla är dock inte medvetna om vad som händer.
Post by Marcus Strömberg
[...]
Förutom modempoolsproblemen finns newsproblemen.
Det var newsproblemen som startade den senaste turbulensen
för över ett halvår sedan och som pågår fortfarande.
Post by Marcus Strömberg
[...]
De styrande som är kvar fortsätter i samma anda, så någon
förbättring syns inte ännu.
Post by Marcus Strömberg
Beklagligt nog har en intressant röst i LysKOM i dag meddelat att
han inte har för avsikt att fortsätta med sitt medlemsskap.
Han är inte ensam om detta.
Det räcker inte hur länge som helst utan medlemmar.
Marcus Strömberg
2004-11-21 17:45:10 UTC
Jodå, medlemmarna flyr liksom de som mobbas bort av de styrande. Alla är
dock inte medvetna om vad som händer.
Är det verkligen frågan om en massflykt? I såna fall har klubbens
företrädare verkligen lyckats med att tysta ned den saken. Och jag tror
inte så är fallet. Dessutom föreligger inte facit förrän en bit in
på nästa år.
Förutom modempoolsproblemen finns newsproblemen. Det var newsproblemen
som startade den senaste turbulensen för över ett halvår sedan och som
pågår fortfarande.
Tja, problemen med news har jag ju tydligen själv en del i. Ännu så
länge känns uppgiften att administrera en hel jäkla INN-server som
något jag inte får ett vettigt grepp om. Det var liksom inte så enkelt
som att göra ett nedslag i INN-dokumentation och sedan köra. Inte för
mig. I just det här fallet skulle det vara mycket skönt om någon med
djupare kunskaper om INN kunde peka med hela handen och säga vad som ska
kollas resp. göras och med vilka mellanrum.
De styrande som är kvar fortsätter i samma anda, så någon
förbättring syns inte ännu.
Vad har nuvarande styrelse för maktbas inom klubben, egentligen?
--
Marcus

***@abc.se
Ken
2004-11-21 18:13:10 UTC
On Sun, 21 Nov 2004 17:45:10 GMT, Marcus Strömberg
Post by Marcus Strömberg
Post by Ken
[...]
Nej just det. Då får vi se. Inbetalningskorten kom häromdagen.
Sista inbetalningsdag ligger rätt långt in på nästa år innan man
tas bort som medlem.
B H
2004-11-23 08:06:53 UTC
Kolla news.software.nntp
B H
2004-11-23 08:25:45 UTC
Post by Marcus Strömberg
I just det här fallet skulle det vara mycket skönt om någon med
djupare kunskaper om INN kunde peka med hela handen och säga vad som ska
kollas resp. göras och med vilka mellanrum.
Vad vill du göra?

Vad är det som inte fungerar?

FUT: news.software.nntp

Jan-Inge Flücht
2004-11-21 18:48:18 UTC
Post by Marcus Strömberg
(Avstå från sånt här skit!)
Du kanske bör ägna dig åt något annat ett tag Marcus!?

Ta gärna nåt som du inte retar upp dig på framöver. Annars tycker
jag att du ska lägga in mig i ditt killfilter så du slipper se MesNews
inbyggda faciliteter.
--
: Jan-Inge Flüchts blog finns på http://jinge.se