X37
Nils Strandberg
2004-10-24 20:37:20 UTC
Hej,

behöver råd om vart jag bör vända mig.

Som efterföljare till ABC1600:an utvecklade Luxor (egentligen Diab) en
prototyp som gick under arbetsnamnet X37. Luxor lade ner utvecklingen
och Diad gick vidare med konceptet till en maskin man kallde DS90.

På mitt kontorsrum står den förmodligen enda överlevande prototypen från
detta X37 projekt. Jag har dessutom ganska komplett dokumentation både
på hårdvara och mjukvara. Kan dock inte ge några garantier att dessa
gamla floppies går att läsa.

Bootade up den i våras för att se om det fanns någon information jag
behövde på den. Bootade hur snällt som helst, fast den varit avslagen i
minst elva år.

En sådan här sak hör ju hemma på ett museiem, så min fråga är vart jag
bör vända mig för att den ska få ett bra "hem".

Vi har ett antal gamla ABC1600 stående utspridda på diverse vindar,
någon intresserad?

/NS
Göte Irelid
2004-10-24 18:57:07 UTC
Slå upp Abc Klubbens hemsida och kolla in telenr, så provar du att
ringa en tisd kväll, så tror jag de kan tipsa dig.

Göte
Marcus Strömberg
2004-10-24 20:04:59 UTC
Post by Nils Strandberg
Som efterföljare till ABC1600:an utvecklade Luxor (egentligen Diab) en
prototyp som gick under arbetsnamnet X37. Luxor lade ner utvecklingen och
Diad gick vidare med konceptet till en maskin man kallde DS90.
Kör den någon form av Unixdialekt?

I vilket fall som helst verkar den vara en härlig gammal relik...
Post by Nils Strandberg
En sådan här sak hör ju hemma på ett museiem, så min fråga är vart
jag bör vända mig för att den ska få ett bra "hem".
Någon medlem på ABC som varit med länge borde kunna hjälpa dig med att
bevara dessa gamla datorer på ett bra sätt till nästkommande
generationer. Våra barn behöver ju inte bibringas uppfattningen att
världen föddes med Mac OS X. Klubben som sådan är dock inte det rätta
förvaringsstället. Museiverksamhet är inte ABC:s styrka.

Har du hört med tekniska museet? De kanske är intresserade. Jag vet inte
hur någon av landets med välrenommerade tekniska högskolor ställer sig
till att bevara gamla datorer -- KTH, LTH, LiTH med flera.
Post by Nils Strandberg
Vi har ett antal gamla ABC1600 stående utspridda på diverse vindar,
någon intresserad?
Som sagt var. Men försök undvika att deras liv slutar på en soptipp
eller återvinningsstation någonstans.
--
Marcus

***@abc.se
Marcus
2004-10-25 06:24:33 UTC
- - -
Post by Marcus Strömberg
Våra barn behöver ju inte bibringas uppfattningen att
världen föddes med Mac OS X.
- - -

Ändock en trevligare tanke jämfört med den sannolikare att kommande
generationer, exakt som nuvarande, får uppfattningen att datorer =
Windows...

/M
--
SUBLIMITETSAKADEMIEN
http://mac.abc.se/~pictor/
Nils Strandberg
2004-11-04 23:31:04 UTC
Post by Marcus Strömberg
Post by Nils Strandberg
[...]
Diab utvecklade sin egen Unix dialekt, kallad Dnix (AT&T:s licens kändes
för dyr). Den hade en del realtidsegenskaper som gjorde den attraktiv
för vissa banktillämpningar, främst i USA De utvecklade ochså en egen
C-kompilator som nog får sägas låg i förfronten av utveckliongen så
tillvida att den var modulärt uppbyggd. Delen för kodgenerering var lätt
att byta ut beroende på vilken processor man kompilerade för. Så vitt
jag förstått såldes den också bra.

Ren gissning, men jag kan tänka mig att gcc dödade marknaden för deras
kompilator.
Post by Nils Strandberg
Vi har ett antal gamla ABC1600 stående utspridda på diverse vindar,
någon intresserad?
Som sagt var. Men försök undvika att deras liv slutar på en soptipp
eller återvinningsstation någonstans.
Jag har fått en hel del bra tips, både här i nyhetsgruppen och via mail,
återstår att få tid/ork att se vad som verkar bäst. Maskinen har ju
stått på mitt kontorsrum i många, många ... år, så bråttom har jag inte.

Ni får också inse att jag är/var en användare av Diabs produkter (och
dom var användare av våra), så vad jag sagt om deras produktar baseras
enbart på hur jag då uppfattade de diskussioner vi hade, kan alltså vara
hur fel som helst.

/NS

H. Peter Anvin
2004-10-25 14:37:28 UTC
Followup to: <417bf59f$0$631$***@news3.bahnhof.se>
By author: Nils Strandberg <***@bahnhofbredband.se>
In newsgroup: swnet.org.abc-klubben
Post by Nils Strandberg
[...]
Kolla med PC/M, http://www.abc80.net/.

Jag har kontakter på Computer History Museum i Silicon Valley, men
ABC-serien är ju tyvärr mest av skandinaviskt intresse...

-hpa
Per S
2004-10-25 18:20:16 UTC
Post by Nils Strandberg
[...]
Jag föreslår att du vänder dig till det blivande datormuseet i
Linköping. Verkar vara ett mycket seriöst projekt.

http://www.itceum.se/

Det är få i ABC-klubben som använder ABC-datorer nu för tiden, men det
kan finnas intresse. Om du skickar kontakt/annonsinfo kan jag lägga
det i vårt interna forum.

Men tänk på Datormuseet i första hand!

../per - macadmin snabela abc.se