Experiment(s utfall)
Marcus Strömberg
2005-01-25 01:22:55 UTC
För någon dag sedan postade jag ett enradigt inlägg till swnet.diverse
om ABC-klubben. Man bör inte göra reklam i Usenet, men jag tillät mig
att göra ett undantag.

Det är nämligen så att det nu föreligger klara siffror på
att medlemsantalet sedan flera år tillbaka sjunker. Är det då bra om
klubben börjar synas på nätet i högre utsträckning än vad den gör i
dag? Min postning till swnet.diverse var ett experiment, ett slags
marknadsundersökning om man så vill, i en högtrafikerad grupp.

Tidpunkten var lämpligt vald: I går fyllde klubben 25 år, och klubbens
hemsida har på grund av jubileet tillfälligt getts en rolig utformning.

Så här skrev jag i swnet.diverse:

"Gör något vettigt. Segla in till http://www.abc.se/ -- en
tjugofemåring."

Det var allt.

Denna enda postning genererade två stycken svar. Ett av dem var ett
enkelt "Nej." medan det andra (av någon som kallar sig Henry) anklagar
mig för att vara en "netcop" som kommer från "bögklubben".
Kverulantiskt bjäbbande som det inte finns någon anledning att bry sig
om, alltså. För övrigt besvarade jag båda inläggen med ett slags
virtuell axelryckning.

Jag diskuterade resultatet i klubbens LysKOM-system. Vilka slutsatser kan
man dra av detta? Borde styrelsen satsa på att få klubben mer synlig
utåt än vad som är fallet i dag? Vilka kanaler är lämpliga att
använda, i så fall?

Hittills har alla debatten i LysKOM varit ganska konstruktiv om än
väldigt tam. (Man bör inte använda Usenet som kanal för att göra
reklam åt klubben. Det är en slutsats jag för övrigt kan hålla med om.)

Fast ett undantag finns det. Det kommer från samme man som är paniskt
rädd för att i denna grupp, på Usenet alltså, bemöta de anklagelser som
bl.a. Jinge Flücht och Lasse Strömberg kastat fram om tjuvläst post etc.

Han heter Per Styrenius och befinner sig högt i klubbens hierarki -- om
än informellt. Det är beklämmande att ta del av vad han skrivit, men
så här ser det ut:

[...]

Om du sedan som känd netcop postar reklam i swnet.diverse lär det
knappast vara någon bra reklam för ABC-klubben. Ju mindre du skriver
om oss desto bättre!

[...]

../per

För det första använder han sig av kverulantiskt bjäbbande från en
total främlig -- jag vet inte vem den här "Henry" är -- som ett
sakargument. För det andra har Per Styrenius visat en klar ovilja mot att
förbättra klubbens rykte på bl.a. Usenet. Och för det tredje visar han
själv tydliga netcoptendenser. Allt som allt kan det ge intryck av att
han inte vill ha in nya medlemmar till klubben.

Jag hoppas förstås att jag har fel, att Per S. bara ger prov på
missriktad omsorg om klubben.

Det är synd att diskussionen om medlemsvärvning med detta förmodligen
skurit ihop. Återstår att gå ut på Usenet, i den här gruppen, och
vädja om idéer kring medlemsvärvning.

Ni är väl några som läser den här gruppen, väl?

Vad ska göras, tycker ni?
--
Marcus

***@abc.se
Pierre
2005-01-25 08:15:49 UTC
On Tue, 25 Jan 2005 01:22:55 GMT, Marcus Strömberg
Post by Marcus Strömberg
[...]
Du kunde ju börja med att klargöra gruppens egentliga syfte och
inriktning. Som det förefaller just nu är ABC-klubben ett,
internetgeografiskt sett, mycket lokalt swnet.diverse, med den
skillnaden att diverse är ett bråka-med-alla-forum vilket väl inte är
klubbens avsikt att vara. Jag har själv en 800, tre-fyra 806 samt
diverse tillbehör en masse. Dock drar man sig för (vägrar närmare
bestämt) att öht kontakta ABC-klubben när det ser ut som det gör.
m***@breakthru.com
2005-01-26 09:42:34 UTC
Post by Pierre
Du kunde ju börja med att klargöra gruppens egentliga syfte och
inriktning.
swnet.org.abc-klubben startades en gång i internets forntid av
ABC-klubben, men har sedan 10-15 år ingen egentlig koppling till
ABC-klubben. Det är ett möte som driver vind för våg.

Nu förtiden är det få i ABC-klubben som sysslar med ABC-datorer -
även om många medlemmar har en i garderoben. I dag är ABC-klubben en
förening för användare av alla slags datorer (Windows, MacOS,
Solaris, Linux, BSD, PalmOS osv.).

1994 kopplade klubben upp sina medlemmar till internet via en egen
modempool och vi har idag egna servrar där du kan ha din e-post,
webbsida med databaskopplingr, skal-konto, irc-bottar, etc.

Vi har även ett eget konferenssystem där c:a 350 personer regelbundet
diskuterar datorer i en - numera - rätt sansad ton. Några personer
har dock haft svårt att följa vett och netikett - och straffat ur sig
i systemet. Det är deras missnöje och försök att "ge igen" som du
ser i detta möte.

Av samma anledning som man inte bör döma Usenet-news efter Tomas
Nord, bör man inte döma en klubb med c:a 1200 medlemmar efter några
få mycket "färgstarka" individer.

../per - macadmin på abc.se
Ken
2005-01-26 13:05:02 UTC
Post by m***@breakthru.com
[...]
Det där stämmer inte alls som du påstår,
men är det sätt ni försöker lura folk med.
Sanningen borde vara det bästa, men vill man
inte tala om sanningen så ljuger man som du
för att leda bort från sanningen.
Jinge Flucht
2005-01-26 17:19:29 UTC
Post by Pierre
Du kunde ju börja med att klargöra gruppens egentliga syfte och
inriktning.
Till att börja med kan man konstatera att "gruppens syfte och inriktning" på
intet sätt är något som Per har det minsta med att göra. Det är en UseNet
Newsgrupp som ska handla om klubben, och det är väl det minsta man kan säga
att den gör idag..
Per: "Vi har även ett eget konferenssystem där c:a 350 personer
regelbundet diskuterar datorer i en - numera - rätt sansad ton."
Nu ljuger du igen Per !!

20-30 är det, du kan inte ens få ihop 10% av det antal aktiva som du
påstår.. Det har ALDRIG varit över 5-6 aktiva deltagare och antalet sjunker
i rask takt. Till och med i snabbare takt än medlemsantalet..

Idag tappar ABC-klubben mängder av medlemmar och en hel del av dessa
berättar öppet om varför i klubbens interna system. Kan du inte delge oss i
UseNet deras synpunkter eller ska vi som inte längre är medlemmar verkligen
behöva göra det?
Per: "Några personer har dock haft svårt att följa vett och netikett - och
straffat ur sig i systemet."
Nu ljuger du igen Per !!

A de totalt 25-30 aktiva som klubbens interna system haft de senaste åren så
har uppenbarligen 20-30% "straffat ut sig"...?

Men Per då! Tror du inte att vi kan lägga ut en lista över hur många som
skrivit ett inlägg i klubbens interna system under år 2005?

350 ??? Hahahaha.....

Ljug vidare i klubbens interna system där du och de andra kan radera
misshagliga inlägg. Det kan ni lyckligtvis inte här i UseNet...
Jinge Flucht
2005-01-26 17:22:42 UTC
Post by Jinge Flucht
Det har ALDRIG varit över 5-6 aktiva deltagare och antalet
sjunker i rask takt. Till och med i snabbare takt än medlemsantalet..
Ska vara 50-60..
Post by Jinge Flucht
350 ??? Hahahaha.....
Ska följas av 100 * :-)
Ska följas av lyckligtvis * 100..
Pierre
2005-01-26 20:54:19 UTC
Det skulle ha varit "klubbens", inte "gruppens".
Lars Strömberg
2005-01-26 20:58:53 UTC
Post by m***@breakthru.com
Vi har även ett eget konferenssystem där c:a 350 personer
regelbundet diskuterar datorer i en -numera -rätt sansad ton.
Att påstå att ca 350 personer regelbundet diskuterar är en
överdrift. Kanske kan du säga att 350 personer någongång varit inne
i systemet. Men det är inte detsamma som att 350 diskuterar. Snarare
är det ca 10-20 stycken.
Varför mörkar du om tonen i systemet? Låt mig visa på några
exempel från personer som INTE straffat ut sig ur systemet:

----------

bara få förolämpningar
anklagas för att ljuga
Du förnekar Dig aldrig.
Du ger Dig ALDRIG någonsin alldeles oavsett hur FEL Du än har
Tjatar på i det oändliga
Din sanslösa outtröttlighet
Usch ja, gejmers och gamla BBSare
detta eviga tjat
denna evinnerliga litania tar anstöt
innehåller osanning och en del rejäla lögner
orkar inte bemöta fler av Peters tarvligheter
avundsjukan och elakheterna
skall tala om för Per att han inte får lov att medvetet ljuga
anklagas för att ljuga och vara så himla hemsk
bara en massa trams från de vanliga gnällspikarna
evinnerliga nonsens
tjafsbataljer
andra röster tystna i förskräckelse
den skamlösa självgodheten
MAD i prisboxningsmanegen, respektive MAD i fribrottningsmanegen
genomtjatade befängdheter
trötta oss övriga med tramset
förskonas från smörjan
Gråtvalsen för femtioelfte gången
åsiktsförtryck som blivit norm i fribrottningsmanegen
Dessa möten är behäftade med sådan unken stank att jag skyr dem
Kan inte du ta och dra dina svenska-lektioner någon annanstans
tror Du själv på vad Du påstår
minst sagt patetiskt
ständigt idkar krypskytte
aldrig personligen bidragit till klubbens båtnad
självupptagne egocentriker
tillmälen och högröstat skrän
tjatterfürer

--------

Citaten ovan visar, och det vet du mycket väl, tonen i ABC-
klubbens konferenssystem.
Post by m***@breakthru.com
Några personer har dock haft svårt att följa vett och netikett -
och straffat ur sig i systemet.
Som du också mycket väl vet kommer citaten ovan direkt från
klubbens konferenssystem. Ingen av dem som skrivit dessa har ens
blvit tillsagda, än mindre utstraffade ur systemet. Tvärtom, det
är de som har förmågan att uttrycka sig på hyfsad svenska som inte
tillåts yttra sig i klubbens system. Vad beror det på Per? Kan du
tala om det?
Kan du visa några citat med brott mot det du kallar "vett och
etikett" som lett till avstängning? Eller det du kallar för
"straffat ur sig i systemet"?
Kan du inte det, och det vet du att du inte kan, inser nog alla
att dina påståenden inte är något annat än ett försök att mörka
sanningen om den sansade tonen i klubbens system.

Det lustiga är att det du kallar "vett och etikett" är detsamma som
att inte hålla med. "Vett och etikett" i ABC-klubbens
konferenssystem betyder inget annat än att vara ja-sägare.
Du säger heller inget om det så kallade MAD-systemet som innebär
att det är olika regler för samtliga möten. Vilket vem som helst
inser skapar tjafs.
Ja, det är värre än så.
En MAD kan ha vissa regler som alla anpassar sig till. Sedan visar
det sig att en s.k. super-mad plötsligt inte accepterar de uppsatta
reglerna och så ändrar man reglerna retroaktivt. Vilket innebär att
den som följt uppsatta regler plötsligt kan se sig avstängd därför
att han följt reglerna. Tala om förutsättning för tjafs!

Vi kan ju också ta upp hur ABC-bladet fungerar numera. Ta bara vad
den så kallade redaktören skrev i det senaste:
"När man frågar efter resurser och bidrag så besvaras det oftast
med fullständig tystnad". Hon fortsätter: "Jag har känt sådan olust
över det som skett". Hon forsätter med att säga att hon bara får
förolämpningar.
Frågan är då från vilka hon får förolämpningar? Är det från dem
som håller den sansade tonen? Är det från dem som "straffat ur sig
ur systemet"? Nej, det vet du att det inte är.
Likaså säger hon att "mycket oförskämdheter, kritik och elakheter
har haglat, då främst i konferenssystemet". Du vet lika bra som jag,
att dessa oförskämdheter inte kommer från dem som "straffat ur sig
ur systemet". Men vilka kommer det då ifrån? Svara på det om du kan!

Jag har i alla fall fått en rapport om att du tycker ABC-bladet
är uruselt numera. Det lär du sagt i konferenssystemet.
Kan det vara du, som sagt att ABC-bladet är dåligt, som anses stå
för förolämpningarna?
Bäst är nog om du följer klubblinjen och blir en ja-sägare! Då
riskerar du inte att "straffas ur systemet".

Nyligen ringde telefonen och en medlem lät berätta att någon skrivit
i klubbens konferenssystem att flera i klubbens styrelse tydligen
jobbat rätt hårt på att stänga ner den här gruppen swnet.org.abc-
klubben. Censurivrarna förnekar sig alltså inte.

Tag ett gott råd: lyssna till klubbens startser, både de som är kvar
och de som lämnat.
Jinge Flucht
2005-01-28 08:08:22 UTC
Post by Lars Strömberg
[...]
Fast det går de inte iland med. Att klubben numer ägnar sig åt censur och
allmänt baktalande av alla som inte tycker att det är ok att ordföranden
ljuger för medlemmarna när det gäller ekonomiska transaktioner vet alla som
läser denna grupp.

Att de skulle lyckas lägga locket på UseNet är inte speciellt troligt, även
om styrelsen givetvis önskar det.

Själv funderar jag på om jag inte ska tanka hem alla texter skrivna om
klubben, och även en del skrivna i det interna systemet och lägga ut allt på
min blogg. Det kan ju vara intressant för utomstående att se hur de som inte
blir avstängda kan uttrycka sig.

Sist jag var inne och läste i klubbens system (i helgen) så kunde jag
konstatera att antalet inlägg sjunkit väsentligt. Och att samma gamla
vanliga trakasserier pågår med oförminskad styrka.

Det är förbannat sorgligt att en olycklig styrelsekonstellation så totalt
kan sänka en gammal fin förening.
Lars Strömberg
2005-01-28 09:37:36 UTC
JF> Och att samma gamla vanliga trakasserier pågår med oförminskad
JF> styrka.

Jodå, du har rätt.
När man inte kan bemöta med sakskäl så blir det genast
personangrepp. Det är inte mer än någon dag sedan någon sa att
tonen i ABC-klubben var högst god.
Vad sägs om följande som skrevs bara för någon dag sedan efter en
uppmaning till debatt:

"är ett personligt påhopp
du blandar sant och falskt
ett fegt slag under bältet
skrämma mig och andra till tystnad
Du har klivit en bra bit över gränsen för vanligt folkvett"

Givetvis säger skribenten inget om hur en uppmaning till
diskussione kan vara ett sätt att skrämma till tystnad.
Däremot har de givetvis en uppmaning att komma med. Nämligen:
"du måste be om ursäkt". Trots uppmaningar framgår det ingenstans
vad det är som ska ursäktas, annat än att det ska bes om ursäkt
för utnyttjandet av yttrandefriheten, och det kan ju knappast
ursäktas med hedern i behåll.

Hela diskussionen i ABC-klubben kan samnafattas med ett citat:

"Vill man ha de breda massornas sympati måste man berätta de
dummaste och mest naiva saker för dem."

Adolf Hitler
Jinge Flucht

Är det någon som vet hur många medlemmar som tappats nu år 2005?
Lars Strömberg
2005-01-28 10:49:17 UTC
JF> Sorgligt.

Javisst. Det sorgligaste är dock att påståendet om den goda tonen i
klubbens konferenssystem visat sig vara just struntprat.

JF> Är det någon som vet hur många medlemmar som tappats nu år
JF> 2005?

Vet inte, det har dock sagts mig att klubben aldrig haft så få
medlemmar som nu.
Det har också sagts mig att klubbens stora tänkare kommit på ett
genialiskt förslag:
Man har kommit på att det går att förbättra klubbens rykte genom
att byta namn på ABC-klubben.
Genom denna manöver tror man att ryktet kommer att förbättras.
Hur tonen i diskussionerna genom denna manöver skulle bli bättre
framstår dock som en gåta.
Uppenbarligen börjar styrelsen bli desperat.
Att man inte inser det strukturella felet med att hindra folk från
att yttra sig har nog inte fallit dem in. Hoten fortsätter nog med
eller utan namnbyte.
Byta namn, jo jag tackar jag!
Lars Strömberg
2005-01-29 14:35:52 UTC
Det visar sig att invektiven fortsätter att hagla i ABC-klubbens
diskussionsforum - trots påståendet häromdagen från Per Styrenius:

"arbeta för martyrglorian
ett illa maskerat personangrepp
trakasserar andra medlemmar
Den obotfärdiges förhinder
konturupplöst anklagelse
att skriva där är bara helt fel
tjuvläst post, orättfärdiga avstängningar och censuringripanden
jag som stog i vägen för dig och blev uthängd
det stinkande forum Du skrivit
Ditt exempellösa tilltag
inte vill bli påmind om att han gjort bort sig
smutskastning
komiskt över den paniska rädsla för Usenet
lämpligt att Per och Du förde denna ordväxling privat
Ditt ältande om bevisföring är sjuk
Inte heller denna gång presenterades det något konkret
inte trevligt, att vi har fått en minipajkastning"

Ja, det sista citatet torde väl vara en underdrift av ansenliga
mått. Vaddå mini?

Dessutom kommer nu hoten: "lämna detta forum och i förlängningen
kanske även föreningen"

Det var väl väntat. Vi vet ju att om man inte kan bemöta i sak så
tar man till avstängningar. Att man nu hotar med att utesluta är
väl bara följdriktigt.

Nu har det också uppstått en debatt om hur man ska få fler
medlemmar nu när antalet är i sjunkande. Då är det någon som inte
förstått någonting som yttrar sig:
"Det största problemet tror jag är att folk inte känner till
klubben."
I själva verket är det precis tvärt om. Det största problemet är
att folk känner till klubben och hur diskussionerna förs.

Jag skrev tidigare att jag hört att man funderat på att byta namn på
klubben. Nu har jag fått se det också:

"inte kan påveka usenetgruppen, så kanske vi ska fundera på att byta
eller modifiera klubbens namn"

Läs den meningen en gång till. För var är det karln säger? Jo, att
eftersom de inte kan hindra debatten här på samma sätt som i klubben
eget diskussionsforum, där man helt sonika stänger ute medlemmar med
åsikter som inte passar, så vill man undvika diskussionen här genom
att byta namn på klubben.
Som om det skulle hejda debatten i Usenet!!
Blåögdheten är monumental!

Det verkar i alla fall som om påståendet häromdagen om en lugn och
sansad ton i ABC-klubben inte delas av alla medlemmar. Se citatet
nedan som jag tror är skrivet i torsdags:

"en hög missnöjda medlemmar som skriker högt"

Skriker högt? Missnöjda medlemmar? Så var det med den sansade
tonen!!

Marcus Strömberg
2005-01-27 00:22:39 UTC
Post by Pierre
Du kunde ju börja med att klargöra gruppens egentliga syfte och
inriktning.
En del information går att hämta från webbsidan, men den säger inte
hela sanningen. När jag gick med i ABC under vårvintern 1995 växte
klubben snabbt på grund av att man tillhandahöll en billig
Internetpåfart.

Det fanns dock andra fördelar med klubben: Programbanken respektive MSG
-- vårt diskussionsystem som sedan dess bytts ut mot LysKOM.
Programbanken försvann ganska snart efter att Internet blev var mans
egendom.

Långt innan jag kom med hade klubben blivit något annat än den
användarförening för ABC-datorägare den ursprungligen var tänkt som.
Men att döma av klubbtidskriften ABC-bladet på 80-talet var klubben då
fylld av programmerare och systemtekniker, både professionella och
entusiastiska amatörer.

Vad ABC är i dag är vad medlemmarna gör av den. För somliga är
klubben en social inrättning, andra av oss tar hand om marktjänsten i
form av kansliet och en liten kärngrupp ordnar med skötseln av de
Sun-burkar som servar medlemmarna på Internet.
Post by Pierre
[...]
Ibland blir det ordentligt drag i ABCKOM (klubbens LysKOM-system, som
ersatte gamla MSG). Nej, klubben är ingen variant av swnet.diverse där
folk vältrar sig i könsord och liknande. På det hela taget är ABCKOM
en trevlig inrättning där man kan få hjälp och svar på frågor. Det
skulle kunna bli ännu bättre om diskussionssystemet tillfördes nytt
blod -- en blandning av att befintliga medlemmar började använda det och
att helt nya människor tillkom.

Tyvärr behäftas ABCKOM av, i mitt tycke, två stycken problem. Dels är
mötesfloran en aning för vildvuxen och dels har klubben låtit inrätta
en s.k. MAD-funktion i det. Den lustiga akronymen skall utläsas
"MötesADministratör" och är ett slags censor med makt att stoppa
inlägg som han anser är misshagliga av en eller annan anledning.

Debattens vågor om just MAD:s existens har tidvis gått höga, och jag
är en av dem som kämpar för systemets avskaffande, men än så länge
finns det kvar. Beklagligt nog.

Det fanns en tid när klubben led under tyranniet av en synnerligen
obehaglig figur, från slutet av 90-talet fram till sensommaren 2004. Men
sedan denne lämnade jordelivet (det rörde sig alltså om en enda
person) har mycket återgått till det normala, trots att han hyllades
för sina "insatser" för klubben.

Det finns ännu låsningar av prestige-typ bland medlemmarna som har sina
rötter i den tiden. Men det försvinner successivt. ABC är inte någon
molok som käkar upp medlemmar på löpande band. Om nu någon trodde det.

ABC-klubben är en resurs på Internet. Alla kan bli medlemmar för
den facila summan av trehundra spänn per år -- i det ingår att
man kan utnyttja de möjligheter som kommer alla ABC:are till del.

Du, och alla andra, är varmt välkomna! Ju fler medlemmar klubben får
desto bättre blir den.
--
Marcus

***@abc.se
Lars Strömberg
2005-01-27 09:22:35 UTC
MS> "MötesADministratör" och är ett slags censor med
MS> makt att stoppa inlägg som han anser är misshagliga av en
MS> eller annan anledning.

Du har så rätt så.

"Varje dåre kan finna på regler, och alla dårar ska följa dem"

Sagt av Henry David Thoreau
Lars Strömberg
2005-01-27 15:40:03 UTC
MS> Det fanns en tid när klubben led under tyranniet av en
MS> synnerligen obehaglig figur

Äntligen någon som vågar säga sanningen.

Eftersom han ju kallade medlemmar för fürer och tjatterfürer så kan
jag inte undvika att citera en känd tysk politiker:

"Vilken tur för härskare att människor inte tänker"

Adolf Hitler.

Nu har denne tyrann av de icke-tänkande blvit utsedd till
hedersmedlem postumt.
Att en medlem som kallar andra för tjatterfürers hedras säger en
hel del om kapaciteten hos styrelsen.

Lyckas styrelsen med sin föresats att stänga den här gruppen i
Usenet så får vi väl flytta diskussionen till något datamöte.
Jinge Flucht
2005-01-25 09:59:26 UTC
Post by Marcus Strömberg
[...]
Börja med det mest uppenbara. Byt ut styrelsen i klubben!

Innan det skett så kommer alla ansträngningar att vara helt förgäves!
Ken
Exakt.
Lars Strömberg
2005-01-25 13:25:14 UTC
MS> Det är nämligen så att det nu föreligger klara siffror på att
MS> medlemsantalet sedan flera år tillbaka sjunker.

Helt väntat. Flera medlemmar har hört av sig privat till mig och
sagt att de inte tänker förnya sitt medlemsskap. Orsaken torde
vara självklar! Eller som Bernard Shaw sa: " När en dumbom gör
något som han inte borde påstår han alltid att det är hans plikt",
alltså precis det som styrelsen i klubben gör när de påstår att
det är deras plikt att kontrollera privata brev.

MS> Fast ett undantag finns det. Det kommer från samme man som är
MS> paniskt rädd för att i denna grupp, på Usenet alltså, bemöta
MS> de anklagelser som bl.a. Jinge Flücht och Lasse Strömberg
MS> kastat fram om tjuvläst post etc.

Anklagelser och anklagelser, vi har redovisat fakta.
Du kan ju be dom visa några som helst fakta bakom deras
påståenden om personangrepp. Jag har ju tidigare i denna grupp
visat på åtskilliga personangrepp av personer som INTE blivit
avstängda. Däremot är det INGEN som klarat att visa citat med
personangrepp från dem som blivit avstängda.

MS> Han heter Per Styrenius och befinner sig högt i klubbens
MS> hierarki --om än informellt. Det är beklämmande att ta del av
MS> vad han skrivit

Men har skryter ju oavbrutet med att han minsann gått en kurs i
psykologi. Han kanske skulle fundera litet över vad Samuel Goldwyn
så putslustigt sagt, nämligen att "Alla som går till en psykiater
borde låta undersöka sin skalle".
Jag kan inte låta bli att också citera Paul Valéry så träffande
säger vad det är frågan om: "All psykiatri syftar till en sak:
bibringa oss en helt annan uppfattning om det som vi bäst känner
till."
Det säger en hel del om Per.

MS> För det första använder han sig av kverulantiskt bjäbbande

Jo, det får vi väl hålla med om!

MS> För det andra har Per Styrenius visat en klar
MS> ovilja mot att förbättra klubbens rykte på bl.a. Usenet.

Jamen, DET är väl självklart? Han klarar det inte. Det går
nämligen inte att komma ifrån verkligheten. Annat än hos
psykiatrikern.

MS> Återstår att gå ut på Usenet, i den här gruppen, och vädja om
MS> idéer kring medlemsvärvning.

Ja, du får ju knappast diskutera det i klubbens eget
konferenssystem. Där tillåts ju endast ja-sägare framföra sin
mening. Att ha avvikande åsikter är ju, som du väl känner till,
inte längre tillåtet. Säg ja och håll klaffen, det blir lättast
så!

MS> Vad ska göras, tycker ni?

Det självklara; byt ut styrelsen. Endast på så sätt kan ABC-
klubben räddas från sotdöden!

Från ledaren i det senast utkommna ABC-bladet:
"Varför ska man sitta här och lägga ner både tid och pengar för
att bara få förolämpningar från personer som borde veta bättre med
den utbildning flesta av dem har."
Tja, en kurs i psykologi kanske inte räcker?
Claes T
2005-01-25 22:07:18 UTC
Post by Marcus Strömberg
Det är nämligen så att det nu föreligger klara siffror på
att medlemsantalet sedan flera år tillbaka sjunker.
Visst är det så, och det är ju inte bra.
Mellan 1999 och 2000 sjönk medlemsantalet med 14,3%,
mellan 2000 och 2001 sjönk medlemsantalet med 8,5%,
mellan 2001 och 2002 sjönk medlemsantalet med 7,8%,
mellan 2002 och 2003 sjönk medlemsantalet med 3,7%, och
mellan 2003 och 2004 sjönk medlemsantalet med 4,1%.
(räknat på resp års medlemsantal. Om man räknar alla procent på
medlemsantalet 1999 blir resp minskningar från 2000 något mindre)

Och 4,1% motsvarar 48 personer (3 personer mer än föregående år), på
drygt 1100 medlemmar. Men man kan ju hoppas att trenden med minskat
tapp håller i sig, i så fall når klubben break-even redan 2004/2005.
Å andra sidan kan man naturligtvis utgå från minskningen av medlemmar
de senaste 5 åren och konstatera att ABC-klubben med *den* trenden
helt saknar medlemmar om 10 år - så det är väl bara att välja vad man
föredrar att tro om framtiden! ;-)